"Levering fra kun kr. 9,-"
Sådan lyder knald-tilbuddet i Nemlig.com's net-supermarked.
I supermarkedet kan du putte kaffe og mælk i den elektroniske indkøbskurv og få dine indkøb bragt direkte til døren for mellem ni og 29 kroner.
Konceptet er en succes. Nemlig.com forventer en omsætning på over en milliard kroner i år.
Men den billige levering har en bagside.
De selvstændige vognmænd, som Nemlig.com har hyret til at bringe dagligvarerne ud, må arbejde gratis i flere timer om dagen.
De får ingen betaling, når de pakker bilen. De får ikke en krone, når en rute er slut, og de skal tilbage til Nemlig.com's centrale lager i Rødovre. Det tager en times tid at køre tilbage til lageret fra for eksempel Køge eller Helsingør i myldretiden.
Forsinkelser på grund af trafikpropper eller vejarbejde er også på egen regning.
"På en 12 timers arbejdsdag fik jeg typisk kun løn for syv timer," siger en anonym chauffør, der indtil for få uger siden bragte varer ud for Nemlig.com.
Han ønsker ikke at stå frem, fordi han er bange for, at det vil skade hans jobmuligheder. Avisen.dk kender hans identitet.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffør: Jeg fik en sort 50'er i timen
Administrerende direktør i Nemlig.com, Stefan Plenge bekræfter over for Avisen.dk, at kontrakterne er udformet således, at vognmændene kun betales for den tid de kører på ruten.
Men han slår fast, at timeprisen er så høj, at vognmændene har råd til at sørge for, at chaufførerne ikke arbejder gratis, når de sidder fast i trafikken eller skal ud til lageret i Rødovre for at hente varer.
"Vi er under ingen omstændigheder med til at lave løndumping. Vi mener, at vi
har en rigtig fin timepris," siger Stefan Plenge.
3F: Lav timepris dumper lønnen
Nemlig.com's forretningsmodel er baseret på selvstændige vognmænd, der får en timepris på 271 kroner plus moms for at bringe dagligvarerne ud til kunderne.
Vognmanden underskriver en kontrakt, der blandt andet betyder, at han kun bliver betalt, når han er ude på en af Nemlig.com's ruter.
LÆS OGSÅ: 3F: Nemlig.com's regnemaskine er i udu
Men ifølge fagforeningen 3F er timeprisen ikke høj nok til, at vognmændene kan give chaufførerne en mindsteløn.
"Hvis en vognmands timepris er 271 kroner plus moms, og han kun får betaling i den tid, han eller hans chauffører er på ruten, så har han ikke råd til at give en overenskomstmæssig løn," siger Jan Villadsen, formand for 3F's transportgruppe.
Beregninger fra 3F viser, at en chauffør mindst skal have 178 kroner i timen før skat. Den timeløn skal dække blandt andet ferie og pension for chaufføren. Det betyder, at der vil være under 100 kroner tilbage til at dække vognmandens udgifter til bil, vedligehold, diesel, forsikring og egen løn.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffør: Her er mit sorte regnskab
"En meget lyssky måde"
Og noget tyder på, at vognmændene sender regningen videre til chaufførerne.
Avisen.dk har interviewet flere end ti chauffører og vognmænd, der uafhængigt af hinanden bekræfter, at vognmændene som konsekvens af kontrakterne kun aflønner chaufførerne fra første til sidste kunde på en rute.
Langt de fleste fortæller om gratis arbejde hver eneste arbejdsdag, og flere chauffører fortæller, at de får ned til en sort 50'er i timen.
"En sort 50'er i timen lyder måske ikke så slemt, men når du arbejder gratis flere timer om dagen, er lønnen jo reelt lavere," siger en anonym chauffør til Avisen.dk.
3F mener, at Nemlig.com medvirker til løndumping. Transportgruppens formand vil nu tage kontakt til net-supermarkedet.
"Hvis de oplysninger, som Avisen.dk har fået, er rigtige, er det en meget lyssky måde at bringe dagligvarer ud på," siger gruppeformand Jan Villadsen.
"Flere bliver arbejdende fattige"
Ved at hyre selvstændige vognmænd slipper Nemlig.com for at betale for eksempel pension, ferie, barnets første sygedag og andre goder. Nemlig.com slipper også for regningen, når det kommer til biler, brændstof og forsikring.
Modellen er helt lovlig, men ifølge en ekspert er den problematisk, fordi den åbner op for løndumping.
"Det bliver et kapløb mod bunden. Der er ikke arbejde nok til alle, og derfor sælger de selvstændige vognmænd sig alt for billigt, og det rammer de lavtlønnede chauffører hårdest," forklarer Henning Jørgensen, der er professor ved Institut for Samfundsvidenskab på Aalborg Universitet.
Han medgiver, at underleverandørerne selv har skrevet under på Nemlig.com's kontrakter, men professoren vurderer, at det er deres desperation, der taler.
LÆS OGSÅ: LO-boss: Jeg vil ikke handle i Nemlig.com
"En model som den her, hvor et firma hyrer underleverandører, kan fremme working poor-tendensen. Firmaet sparer penge, men flere bliver arbejdende fattige, hvis underleverandørernes ansatte ikke har nogen overenskomst til at beskytte deres helt basale rettigheder," siger Henning Jørgensen, der forsker i det danske arbejdsmarked.
Nemlig.com: Vognmænd skal lønne ordentligt
Ifølge Nemlig.com's årsregnskab 2012/2013 har firmaet tjent knap 50 millioner kroner brutto. Året før lød bruttofortjenesten på knap 27 millioner kroner, næsten en fordobling på bare et år.
Nemlig.com afviser, at firmaet er med til at dumpe lønnen blandt chaufførerne.
Ifølge direktør Stefan Plenge er der eksempler på firmaer i transportbranchen, der giver selvstændige vognmænd en timepris på 160 kroner plus moms. Han understreger, at der ifølge Nemlig.com's egne beregninger er råd til at give en mindsteløn.
Avisen.dk må ikke se beregningerne.
"Vi har haft rig mulighed for at kunne sænke vores timeløn, hvis vi ville det, og så ville vi stadig have masser, der kørte for os. Men det har vi ikke noget ønske om. Vi ønsker, at det skal være folk, der har lyst til at komme på arbejde igen i morgen, og som ikke lige så snart, at der opstår et tilbud på den anden side af gaden, skifter derover," siger Stefan Plenge, der selv har stiftet Nemlig.com.
I løbet af få måneder vil Nemlig.com skrive ind i standardkontrakten, at den enkelte vognmand skal sørge for en ordentlig løn til sine ansatte.
"Vi kommer til at indføre det her i kontrakterne, således at vi væsentligt nemmere kan følge op på den enkelte vognmand. Altså hvad mindstelønnen skal være til en given medarbejder. Hvis der er nogle, der kører rundt og aflønner deres medarbejdere sort, så kommer vi til at slå hårdt ned på det," siger Stefan Plenge.
Han vil - af konkurrencemæssige årsager - ikke oplyse, hvor mange selvstændige vognmænd han har kontrakt med.
Avisen.dk's kilder skønner, at der er mellem 30 og 50 underleverandører med et ukendt antal chauffører.
"X (vognmanden) får kun betaling for de timer, som NL's (Nemlig.com's) ruteregningsprogram har beregnet ruten til at tage."
"Der afregnes for hver 20 minutter. Slutter en rute f.eks. klokken 18.23, da får X (vognmanden) betaling til klokken 18.40."
"Al den tid X (vognmanden) og X's chauffører bruger på NL's (Nemlig.com's) koncept både i og uden for leveringsintervallerne er indregnet i timeprisen."
"X (vognmanden) og chaufførerne modtager derfor ingen ekstrabetaling for f.eks. læsning af varerne, aflevering af transportkasserne til NL (Nemlig.com) eller forsinkelser på ruten."
Kilde: Nemlig.com-kontrakt