NEMLIG.COM - HVEM BETALER PRISEN?
Lærerforening: Vi er færdige med Nemlig.com
Greve Lærerforening plejer at få dagligvarer fra det danske net-supermarked Nemlig.com, men nu er det slut. "Vi kan ikke være kunder et sted, hvor løn- og arbejdsvilkårene tilsyneladende er så dårlige," siger formanden.
Nemlig.com's biler skal ikke længere forbi Greve Lærerforeningen. Fagforeningen, der repræsenterer knap 500 lærere, mener, at forholdene for mændene bag rattet er uværdige.
Nemlig.com's biler skal ikke længere forbi Greve Lærerforeningen. Fagforeningen, der repræsenterer knap 500 lærere, mener, at forholdene for mændene bag rattet er uværdige. Rikke Dyrberg


Mælk til kaffen og andre dagligvarer til møder. Sådan lyder indkøbslisten hos den lokale lærerforening i Greve. Men fagforeningen køber ikke længere varerne i det danske net-supermarked Nemlig.com.

Reaktionen kommer efter, at Avisen.dk har bragt en artikelserie om løn- og arbejdsvilkårene blandt de chauffører, der kører dagligvarerne ud.

"Det er ikke det danske arbejdsmarked værdigt," siger lokalformand Tina Beck-Nilsson.

Fagforeningen 3F har kritiseret Nemlig.com for løndumping, mens en række chauffører uafhængigt af hinanden har fortalt om sort arbejde, stress og bøder for både at komme for sent og for tidligt.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører får bøder for at komme for sent

Greve Lærerforening, der repræsenterer knap 500 lærere, mener ikke, at foreningen rent etisk kan forsvare at købe ind i et net-supermarked, der får sådan en kritik.

"Vi kan ikke være kunder et sted, hvor løn- og arbejdsvilkårene tilsyneladende er så dårlige - slet ikke når vi er en fagforening," siger Tina Beck-Nilsson.

LÆS OGSÅ: Kom 10 min. for tidligt på job: Daniel fik bøde på 500 kr.

Rammer Nemlig.com på pengepungen

Det er langt fra kun fagforeninger, der går op i etik, når de fylder indkøbskurven.

I en ny måling, som analysebureauet Wilke har lavet for Avisen.dk, svarer fem ud af ti, at det er "meget vigtigt", at der er ordentlige løn- og arbejdsforhold i den butik, hvor de klarer deres indkøb. Tre ud af ti siger, at det betyder noget, men ikke så meget.

Knap 1.000 danskere har medvirket i målingen.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører kører kilometervis gratis

Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea, forudser, at flere vil gøre som Greve Lærerforening.

"Særligt børnefamilier bruger firmaer som Nemlig.com, fordi de har travlt, og de lægger stor vægt på etik og arbejdsforhold. Så nu hvor det er kommet frem, at der er slinger i valsen, tror jeg, at nogle af dem vil stoppe," siger hun.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffør: Jeg fik en sort 50'er i timen

Greve Lærerforening håber, at fagforeningens fravalg kan være med til at forbedre forholdene blandt Nemlig.com-chaufførerne.

"Hvis vi er alene om at sige stop, sker der ingenting. Men hvis vi er mange, så påvirker det Nemlig.com, fordi firmaet bliver ramt på pengepungen," siger lokalformand Tina Beck-Nilsson.

"Vi tænkte ikke over det"

Det koster mellem ni og 29 kroner at få bragt varer ud for Nemlig.com, og sommetider er leveringen helt gratis. Men Greve Lærerforening forestillede sig ikke, at den billige levering måske havde en bagside.

"Vi tænkte ikke over det," siger Tina Beck-Nilsson.

LÆS OGSÅ: Kritik: Nemlig.com bruger falske selvstændige

Nemlig.com ansætter ikke egne chauffører. Net-supermarkedet bruger i stedet underleverandører. 3F kritiserer Nemlig.com for at bruge "falske" selvstændige, der på grund af deres selvstændighed hverken får pension, ferie, barnets første sygedag eller andre goder.

Greve Lærerforeningen vil nu købe mælk til kaffen et andet sted.

"Vi har spurgt Osuma.dk, hvordan deres løn- og arbejdsvilkår er. De siger, at en stor del af deres chauffører er ansatte, og at de derudover bruger Post Danmark. Det lyder okay," siger lokalformanden.

LÆS OGSÅ: Tesfaye: Det er røv-træls! Nu skal jeg i Kvickly igen

Sådan skriver Nemlig.com til tidligere kunder

 

Avisen.dk har kendskab til flere kunder, der fremover vil købe deres dagligvarer andre steder, fordi løn- og arbejdsvilkårene blandt chauffører i Nemlig.com-uniform ikke lever op til deres etik.

 

Nemlig.com skriver blandt andet sådan her, når kunderne kontakter net-supermarkedet for at sige stop:

 

"Vi tager sagen yderst seriøst og er allerede i fuld gang med at implementere flere tiltag, som skal sikre vilkårene hos vores underleverandørers medarbejdere fremadrettet, såfremt der er chauffører, hvis vilkår ikke er i orden.

 

Chaufførerne er vores eneste ansigt udadtil, de gør et fantastisk stykke arbejde, og de får utrolig megen ros af vores kunder. Vi har kun interesse i, at chaufførernes vilkår er i orden, det kan vi forsikre dig om."

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.