NEMLIG.COM - HVEM BETALER PRISEN?
Minister om Nemlig.com-dumping: Dybt forkasteligt
Transportminister Magnus Heunicke (S) er nu klar til at se på nye regler, der ifølge DF, EL og SF kan mindske risikoen for løndumping på fire hjul.
"Det er dybt forkasteligt, hvis det er rigtigt, at de chauffører, der bringer varer ud til kunderne, kun får løn for syv ud af 12 timers arbejde og får sort timebetaling på helt ned til 50 kroner," skriver transportminister Magnus Heunicke (S) om Avisen.dk's artikelserie om løn- og arbejdsvilkår blandt chauffører, der kører for det danske net-supermarked Nemlig.com.
"Det er dybt forkasteligt, hvis det er rigtigt, at de chauffører, der bringer varer ud til kunderne, kun får løn for syv ud af 12 timers arbejde og får sort timebetaling på helt ned til 50 kroner," skriver transportminister Magnus Heunicke (S) om Avisen.dk's artikelserie om løn- og arbejdsvilkår blandt chauffører, der kører for det danske net-supermarked Nemlig.com.
SCANPIX arkiv


Ifølge Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF er der et hul i loven, som tillader løndumping bag rattet i små varebiler.

Et hul, som transportminister Magnus Heunicke (S) nu er klar til at se på.

"Jeg er i alle tilfælde åben overfor at se på en ændring af reguleringen af varebilsområdet. Jeg har derfor bedt Vejtransportrådet om at se på netop varebilsområdet. Vejtransportrådet har fået lavet en analyse af området, og den har givet mig anledning til at bede rådet om gå i dybden og dokumentere de problemer, der er, og omfanget af dem," skriver han i et skriftligt svar til Avisen.dk.

De tre partier kræver, at ministeren ændrer godskørselsloven, så den gælder for både små og store varebiler. I dag er kun store varebiler underlagt loven.

LÆS OGSÅ: Politisk pres på minister: Stop Nemlig.com-dumping nu

Kravet kommer, efter at Avisen.dk har bragt en artikelserie om løn- og arbejdsvilkår blandt chauffører, der kører dagligvarer ud for det danske net-supermarked Nemlig.com i små varebiler.

I artikelserien har Avisen.dk interviewet en række chauffører. Flere fortæller om lave lønninger og systematisk sort arbejde.

"Jeg har fulgt med i Avisen.dk's dækning af Nemlig.com, som tilsyneladende benytter sig af nogle underleverandører, der underbetaler deres chauffører groft. Det er dybt forkasteligt, hvis det er rigtigt, at de chauffører, der bringer varer ud til kunderne, kun får løn for syv ud af 12 timers arbejde og får sort timebetaling på helt ned til 50 kroner," skriver transportminister Magnus Heunicke.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffør: Jeg fik en sort 50'er i timen

Løndumping? Ingen konsekvens

I modsætning til store varebiler over 3.500 kilo kræver små varebiler under 3.500 kilo ingen vognmandstilladelse.

Det vil Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF gerne have ændret. De tre partier mener, at en tilladelse og risikoen for at få den frataget vil motivere vognmandsfirmaer til at køre efter bogen.

I dag risikerer en vognmand med store varebiler at få frataget sin tilladelse, hvis han for eksempel dumper lønnen og arbejdsvilkårene i forhold til overenskomsten på området.

Hvis en vognmand med små varebiler gør det samme, er der ingen konsekvens.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører kører kilometervis gratis

Men selvom transportministeren er åben for en lovændring, har han ikke tænkt sig at ændre noget her og nu.

"Hvis vi skal ændre loven, er det afgørende, at det rent faktisk virker på de konkrete problemer, der er. Og at fordelene står mål med de administrative byrder, vi pålægger erhvervet," skriver Magnus Heunicke, der altså vil have Vejtransportrådet til at lave en dybdegående undersøgelse af problemerne og deres omfang.

LÆS OGSÅ: Tesfaye: Det er røv-træls! Nu skal jeg i Kvickly igen

"Skal ikke være en syltekrukke"

Fagforeningen 3F og brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) er enige med Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF. De mener også, at det haster med en lovændring.

At transportministeren nu vil se på reglerne er sød musik i 3F's ører. Men han skal ikke trække en lovændring i langdrag, lyder det.

"Jeg er glad for, at transportministeren er åben over for ændringer, men de må hverken tage halve eller hele år at realisere. Vejtransportrådet skal ikke være en syltekrukke. Folk som dem i Nemlig.com-uniform får ringere vilkår for hver dag, der går," siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.