NEMLIG.COM - HVEM BETALER PRISEN?
Politisk pres på minister: Stop Nemlig.com-dumping nu
Tre af Folketingets partier forlanger nu, at transportminister Magnus Heunicke (S) stopper et hul i loven. Ifølge partierne tillader hullet løndumping, som fagforeningen 3F har kritiseret det danske net-supermarked Nemlig.com for.
DF, EL og SF kræver, at transportminister Magnus Heunicke (S) ændrer loven, så risikoen for løndumping blandt chauffører i små varebiler mindskes. En sådan lovændring vil komme blandt andre chauffører i Nemlig.com-uniform til gode, lyder det fra fagforeningen 3F.
DF, EL og SF kræver, at transportminister Magnus Heunicke (S) ændrer loven, så risikoen for løndumping blandt chauffører i små varebiler mindskes. En sådan lovændring vil komme blandt andre chauffører i Nemlig.com-uniform til gode, lyder det fra fagforeningen 3F. POLFOTO arkiv


Stop løndumping på fire hjul.

Sådan lyder et nyt krav fra Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF.

Kravet kommer, efter at Avisen.dk har bragt en artikelserie om løn- og arbejdsvilkår blandt chauffører, der kører dagligvarer ud for det danske net-supermarked Nemlig.com i små varebiler.

"Regeringen skal stoppe hullet i godskørselsloven, fordi der bliver svindlet, så det fløjter. Mange chauffører i små varebiler kører til 50-60 kroner i timen. Det er en bombe under transportbranchen, at der ingen regler er for den type biler," siger Kim Christiansen, der er trafikordfører for Dansk Folkeparti.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffør: Jeg fik en sort 50'er i timen

Enhedslisten og SF er enige.

De tre partier vil have transportminister Magnus Heunicke (S) til at sørge for, at små varebiler bliver underlagt de samme regler som store varebiler.

"En lovændring vil mindske risikoen for social dumping. Uden lovgivning får vi flere arbejdende fattige i Danmark, og de arbejdsgivere, der rent faktisk giver en ordentlig løn, bliver kørt over af ulige konkurrence," siger Anne Baastrup, der er trafikordfører for SF.

Hun vil nu spørge ministeren, hvad han har tænkt sig at gøre.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører kører kilometervis gratis

Socialdemokraternes egen trafikordfører er med på idéen.

"Står det til mig, skal godskørselsloven ændres. Når det ikke er sket endnu, må der være nogle embedsmænd i ministeriet og nogle eksperter, der taler imod. Regeringen vil hellere tænke sig om end at haste en lov igennem," siger Rasmus Prehn.

Dermed vokser det politiske pres på transportministeren.

LÆS OGSÅ: Tesfaye: Det er røv-træls! Nu skal jeg i Kvickly igen

Ingen konsekvens, hvis lønnen dumpes

I dag gælder godskørselsloven kun varebiler, der vejer over 3.500 kilo. Hvis den ændres, så den også gælder varebiler under 3.500 kilo, vil konsekvensen være bedre rettigheder til chaufførerne og mere lige konkurrence.

Det mener både fagforeningen 3F og dele af transportbranchen.

"Forholdene for de chauffører, der kører varer for Nemlig.com og lignende firmaer, er kummerlige. Det er løndumping, og det skal stoppes. Derfor går jeg ud fra, at ministeren griber ind nu," siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe.

I artikelserien har Avisen.dk interviewet en række chauffører, der kører dagligvarer ud for Nemlig.com. Flere fortæller om lave lønninger og systematisk sort arbejde.

LÆS OGSÅ: Kom 10 min. for tidligt på job: Daniel fik 500 kr. i bøde

Ifølge brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) er det "besynderligt", at der ikke er ens regler for alle varebiler.

I dag risikerer selvstændige vognmænd med store varebiler at få frataget tilladelsen til at drive vognmandsfirma, hvis de for eksempel underbetaler chaufførerne.

Sådan er det ikke for dem, der har små varebiler.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører får bøder for at komme for sent

Hvis for eksempel selvstændige vognmænd, som samarbejder med Nemlig.com, dumper lønnen blandt chaufførerne og nægter at betale pension og feriepenge, er der ingen konsekvens.

De skal ikke have en tilladelse. Groft sagt skal de bare have et kørekort og et momsregistreret firma.

"Alle kan køre gods for andre i små varebiler i dag. Hvis vi skal løfte kvaliteten i branchen og give den et bedre image, så er en form for regulering vejen frem. Og det har vi et helt klart ønske om," siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.

LÆS OGSÅ: Reklamesøjle om Nemlig.com-chauffører: De virker søde

Minister: Jeg er åben, men...

I Sverige kræver myndighederne, at vognmænd med små varebiler har en tilladelse. Det samme gør sig gældende i Holland. Her kræver myndighederne dog kun tilladelsen, hvis bilen har en last på over 500 kilo.

Den danske transportminister er klar til at se på nye regler, men han har ikke tænkt sig at ændre noget her og nu.

"Jeg er i alle tilfælde åben overfor at se på en ændring af reguleringen af varebilsområdet. Jeg har derfor bedt Vejtransportrådet om at se på netop varebilsområdet. Vejtransportrådet har fået lavet en analyse af området, og den har givet mig anledning til at bede rådet om gå i dybden og dokumentere de problemer, der er, og omfanget af dem," skriver Magnus Heunicke i et skriftligt svar til Avisen.dk.

Sådan siger loven

 

Hvis transportministeren lader godskørselsloven gælde for både små og store varebiler, vil det ifølge fagforeningen 3F betyde, at chauffører bag rattet i for eksempel Nemlig.com-biler får bedre rettigheder.

 

Loven siger blandt andet følgende:

 

"Indehaveren af en tilladelse (vognmandstilladelse, red.) skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster."

 

"Tilladelsesindehaveren skal efter påbud fra transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster."

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.