NEMLIG.COM - HVEM BETALER PRISEN?
Danskere til købmænd: Behandl jeres ansatte ordentligt
Otte ud af ti danskere lægger vægt på, at ansatte har ordentlige vilkår der, hvor de køber deres dagligvarer, viser ny måling.
En lagerarbejder pakker dagligvarer til kunder i net-supermarkedet Nemlig.com. En ny måling viser, at ordentlige løn- og arbejdsforhold for ansatte som kvinden her er meget vigtige for halvdelen af danskerne.
En lagerarbejder pakker dagligvarer til kunder i net-supermarkedet Nemlig.com. En ny måling viser, at ordentlige løn- og arbejdsforhold for ansatte som kvinden her er meget vigtige for halvdelen af danskerne. Scanpix


Bag kassen i Netto eller bag rattet i en Nemlig.com-bil.

Det er langt fra ligegyldigt for forbrugerne, hvor lav lønnen er blandt ansatte, der stabler, scanner eller kører dagligvarer ud.

Det viser en ny måling, som analysebureauet Wilke har lavet for Avisen.dk.

Her svarer fem ud af ti, at det er "meget vigtigt", at der er ordentlige løn- og arbejdsforhold i den butik, hvor de klarer deres indkøb. Tre ud af ti siger, at det betyder noget, men ikke så meget.

Tallene overrasker Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea.

"Det er interessant, at otte ud af ti lægger vægt på løn- og arbejdsforhold. Det viser, at nogle forbrugere sætter etik højt," siger hun.

Forbrugerøkonomen havde ikke regnet med, at tallene ville være så høje.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffør: Jeg fik en sort 50'er i timen

Avisen.dk bringer målingen efter at have afdækket, hvordan flere chauffører, der kører dagligvarer ud for det danske net-supermarked Nemlig.com, arbejder under kritisable forhold.

En række chauffører og vognmænd har fortalt om timelønninger på ned til en sort 50'er og op til flere timers gratis arbejde hver arbejdsdag.

Forholdene har fået fagforeningen 3F kritisere Nemlig.com for at medvirke til løndumping.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører kører kilometervis gratis

Slinger i valsen

At så mange bekymrer sig om kassedamen og Nemlig.com-chaufføren er ifølge forbrugerøkonomen et udtryk for, at en stor del af danskerne er lønmodtagere.

"Ingen bryder sig om at gå ned i løn eller at få forringet deres vilkår. Danskerne har respekt for, at alle skal have ordnede forhold," siger Ann Lehmann Erichsen, der dog hæfter sig ved, at det er svært at svare nej til, at ordentlige løn- og arbejdsforhold ikke er vigtige.

"Men jeg tror, at folk har svaret ærligt i dette tilfælde," siger hun.

LÆS OGSÅ: Magnus på 21 år: Nemlig.com smadrede min ryg

Forbrugerøkonomen påpeger, at det typisk er veluddannede danskere og børnefamilier, der køber ind på nettet.

Nemlig.com risikerer derfor at miste kunder, vurderer hun.

"Særligt børnefamilier bruger firmaer som Nemlig.com, fordi de har travlt, og de lægger stor vægt på etik og arbejdsforhold. Så nu hvor det er kommet frem, at der er slinger i valsen, tror jeg, at nogle af dem vil stoppe," siger Ann Lehmann Erichsen.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører slæber sig til dårlig ryg

Et firma, der har fået forbrugernes vrede at føle, er Meyers Bageri.

Ekspedienter i bagerierne gik til pressen, fordi de ikke havde fået noget ud af at klage til ledelsen over arbejdsdage uden pauser og skæve vagter uden tillæg. Ledelsen kaldte anklagerne for "bavl". På Facebook.com "likede" knap 200 siden "Boykot Meyers Bageri".

Knap et år efter indgik tv-kokken Claus Meyer, der er manden bag bagerierne, overenskomst med fagforeningen HK.

LÆS OGSÅ: Kan du klare Magnus' rute? 147 kasser på fem timer

Et midlertidigt nej tak

Livsstilsekspert Christine Feldthaus vurderer også, at rod i løn- og arbejdsforhold kan blive dyrt for Nemlig.com, der betaler underleverandører for at køre ud med net-supermarkedets dagligvarer.

"Dem, der handler på nettet, er urbane og veluddannede fra spelt-siloen, og de tænker bæredygtigt og er opmærksomme på arbejdsforhold. Den her Nemlig.com-sag kan få dem til at bruge andre butikker," siger hun.

LÆS OGSÅ: Kom 10 min. for tidligt på job: Daniel fik bøde på 500 kr.

Men forbrugernes hukommelse er ofte kort, understreger livsstilseksperten.

"Nogle vil sige nej til Nemlig.com, men hvor længe varer deres boykot? Vi ser ofte, at forbrugerne straffer et firma i en periode, og så går de tilbage," siger Christine Feldthaus, der forudser, at det vil ske i Nemlig.com's tilfælde, fordi det er nemt for forbrugerne at sætte sig i sofaen og putte varer i en elektronisk indkøbskurv.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører får bøder for at komme for sent

Sådan svarer forbrugerne

 

Betyder det noget for dig, om der er ordentlige løn- og arbejdsforhold for ansatte i den butik, hvor du køber dine dagligvarer?

 

Ja, det er meget vigtigt 51,4 procent

 

Ja, men det betyder ikke så meget 32,4 procent

 

Nej, det er ikke vigtigt 7,5 procent

 

Ved ikke 8,7 procent

 

Medvirkende i målingen: 956

 

Kilde: Analysebureauet Wilke for Avisen.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.