Zloty-snydere siger undskyld med 1 million

Konflikt om nyt Søfartsmuseum afværget i sidste sekund. Polsk firma betaler en million til 3F og undgår Arbejdsretten. Sjældent, at polske firmaer frivilligt betaler bod til danske fagforeninger.
3F kan kippe med flaget i Helsingør, efter at det polske byggefirma Kormal har accepteret at betale en rekordstor bod for brud på den danske overenskomst under byggeri af det nye søfartsmuseum.
3F kan kippe med flaget i Helsingør, efter at det polske byggefirma Kormal har accepteret at betale en rekordstor bod for brud på den danske overenskomst under byggeri af det nye søfartsmuseum. Foto: Colourbox

Længere tids tovtrækkeri om arbejdsforholdene for et sjak polske byggearbejdere på det kommende søfartsmuseum i Helsingør endte i går med et historisk stort forlig.

Det polske byggefirma Kormal har frivilligt accepteret at betale en bod på en million kroner til fagforbundet 3F for brud på den danske overenskomst.

Faglig sekretær Rasmus Kreutzmann fra 3F Frederiksborg erklærer sig "svært tilfreds" med den kontante undskyldning.

"Vi har fået trukket en streg i sandet, som forhåbentlig får den effekt, at at udenlandske byggefirmaer fremover spiller efter reglerne, når de arbejder i Danmark," siger han.

Kormal er underentreprenør til den danske hovedentreprenør Pihl & Søn, som flere gang har været i modvind på grund af lønsvindel og skattefusk blandt østeuropæiske underentreprenører.

Ved at acceptere en bod på en million kroner undgår det polske firma med nød og næppe en tur i Arbejdsretten. Her har 3F ellers truet med et lønkrav på et større millionbeløb, som Kormal angiveligt har snydt 37 polske byggefolk for, siden arbejdet på det nye søfartsmuseum gik i gang i september sidste år.

Skulle lukkes i en fart

Arbejdsmarkedsforsker Søren Kaj Andersen fra Københavsn Universitet vurderer, at der "tydeligvis har været noget at komme efter".

"Og det har åbenbart ligget de involverede arbejdsgivere stærkt på sinde at få lukket den her inden Arbejdsretten," siger han.

Tidligere i år accepterede en anden polsk underentreprenør til Pihl & Søn at betale bod til 3F for overenskomstbrud i forbindelse med byggeri på havnen i Aarhus.

Formand for byggegruppen i 3F Aarhus Rymarken, Ole Vagn Christiansen, har kaldt sagen om firmaet Budomex "den største sag om underbetaling i Aarhus' historie".

Bodens størrelse var hemmelig, men mindre en den million kroner, som Kormal nu har accepteret at betale i Helsingør, oplyser Ole Vagn Christiansen.

"Det er en historisk stor bod, der nu er faldet i Helsingør. Det reflekterer, at der kommer større og større udenlandske spillere, som i højere grad kalkulerer med, at de kan blive tvunget til at betale bod," siger han.

Firmaer stikker af fra regningen

Det er uhyre sjældent, at udenlandske firmaer frivilligt accepterer at betale bod for brud på danske overenskomster.

Lang sagsbehandling i Arbejdsretten betyder, at de udenlandske firmaer for længst er over alle bjerge, når dommen falder.

3F har over 30 millioner kroner til gode hos østeuropæiske firmaer, som det på trods af store anstrengelser har vist sig umuligt at indrive.

"Men i Helsingør er dommen faldet så hurtigt, at det kan nå at få effekt for resten af processen og for firmaets fremtidige arbejde i Danmark," vurderer Ole Vagn Christiansen.

Pihl & Søn: De betaler selv

Siden bølgegangen om det nye søfartsmuseum begyndte i foråret, har Pihl & Søn fastholdt, at de har lagt maksimalt pres på underentreprenøren, for at få dem til at overholde den danske overenskomst.

For underdirektør Hans Anker Nielsen bekræfter forliget mellem 3F og Kormal, at presset har haft den ønskede effekt.

"Det er vigtigt for os, at tingene bliver bragt i orden, og at vores samarbejdspartnere overholder den danske overenskomst," siger han.

Hans Anker Nielsen understreger, at det polske firma selv betaler hver eneste krone.

Søfartsmuseum i modvind
  • Det 300 millioner kroner dyre Søfartsmuseum i Helsingør er tegnet af den verdenskendte danske arkitekt Bjarke Ingels, og finansieres blandt andet af A.P. Møller-fonden.
  • Byggeriet styres af selskabet Maritim Museums Byg ApS, der bruger E. Pihl & Søn som hovedentreprenør.
  • Det polske byggefirma Kormal er hyret til at støbe råbeton til det kommende museum.
  • Kormal er medlem af Dansk Byggeri og er dermed forpligtet til at overholde overenskomsterne på det danske arbejdsmarked.
  • Det betyder også, at 3F – som tegner overenskomsten, har indsigt i firmaets lønregnskaber. 3F har desuden overvåget byggepladsen gennem længere tid.

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.