Det kan være hårdt at være hjemmehjælper. Men en ny undersøgelse peger på, at det er hårdere at være ansat i et privat hjemmeplejefirma end i en kommunal ordning. Det skriver Politiken onsdag.
De privatansatte arbejder oftere alene i situationer, hvor der kunne være brug for flere, fremgår det af rapporten. De har ikke så meget tid til at snakke med kolleger. De må oftere udføre tunge løft. Og så skorter det på tid til frokost hos de private hjemmehjælpere.
Konklusionen står Kora for. Det er Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning på baggrund af spørgeskemaer blandt medlemmer af fagorganisationen FOA.
Professor MSO Tine Rostgaard fra Kora siger, at de nye tal "giver grundlag for at se nærmere på, hvorfor medarbejderne har dårligere arbejdsmiljø".
Brugertilfredshedsundersøgelser, som også refereres i Kora-notatet, viser ganske vist, at de ældre og andre hjemmehjælpsmodtagere i nogle sammenhænge er mere tilfredse med den private indsats og Tine Rostgaard peger på, at de private kan være mere serviceorienterede.
- Men det kræver mere af medarbejderne. Når den samme hjemmehjælper skal klare ti forskellige borgere, og det helst skal være hende hver dag, er presset stort. Så man kan sige, at det, som er godt for modtagerne af hjemmehjælp, ikke nødvendigvis også er godt for de ansatte, siger Tine Rostgaard.
Markedschef i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, Jakob Scharff, mener, at konklusionerne fra Kora baserer sig på "et useriøst talmateriale" og peger på, at undersøgelsen tager udgangspunkt i besvarelser fra 361 hjemmehjælpere, heraf kun 13 procent arbejder for et privat firma.
- Konklusionerne er dermed baseret på svar fra 47 personer fra den private sektor. Det kan ikke være repræsentativt, siger han.
Tine Rostgaard fra Kora afviser kritikken fra Dansk Erhverv. Hun understreger, at selv om antallet af adspurgte ikke er kæmpestort, er der tale om udsving i negativ retning på en lang række områder for de privatansatte. Konklusionen er holdbar statistisk, fastholder hun.