Af Ellen Stampe, elst@avisen.dk
Historien om taxachaufføren, der føler sig unødvendig voldsomt behandlet af politiet, er ikke enestående. Politifolk må finde sig i at blive beskyldt for alt fra at tale groft til at have slået borgere ihjel under en anholdelse. Ofte uden nogen mulighed for at forsvare sig mod de anklager, som borgere kommer med, mener politidirektør Hanne Bech Hansen fra Københavns politi. Hun opfordrer samtidig alle til at klage, hvis de mener, de er blevet dårligt behandlet.
»Jeg ville ønske, at alle de sager blev undersøgt, så vi ved, hvad der er op og ned,« siger politidirektøren og tilføjer, at det er den eneste måde, hvor politiet kan få forklaret, hvad der er sket.
»Det er selvfølgelig ubehageligt at læse om de sager i medierne, og selvfølgelig kan det ikke undgå at gå politifolk på,« forklarer politidirektøren.
En stor familie
Hun vil ikke afvise, at der er nogle politifolk, der tager for hårdt fat, men overordnet har hun tillid til sine folk.
»Jeg mener, at politiet opfører sig roligt og besindigt og bruger det mildeste magtmiddel, der passer til situationen«.
Hvert år klager cirka 1.000 borgere over politiet, men det er kun op mod syv klager, der får medhold. Derfor mener jurist Claus Juul fra Amnesty, at hele klagesystemet skal ændres, så borgerne kan få tillid til, at de får en fair behandling.
»Statsadvokaterne og politiet er en stor familie, der ikke har den nødvendige afstand til hinanden. Det er faktisk næsten umuligt at få statsadvokaten til at anerkende, der er begået fejl,« siger Claus Juul.
Hos foreningen KRIM, der blandt andet hjælpere borgere med at klage over politiet, efterlyser advokat Hanne Ziebe også et nyt klagesystem, hvor politiet ikke skal undersøge sig selv. Hun har hørt flere andre historier, der ligner taxachaufførens.
»Jeg ville undgå at diskutere med politiet, hvis jeg var indvandrer,« siger advokaten og fortsætter: »Vi får nogle henvendelser fra indvandrere, som, hvis de taler usandt, gør det på en meget samstemmende måde«.