Det skal være slut med filippinske chauffører der kører til sulteløn på danske landeveje, som det blev set i den såkaldte Padborg-sag.
Det lover den socialdemokratiske regering.
Den nedsætter et udvalg, der skal forberede ny lov, der sikrer, at udenlandske chauffører får samme vilkår som danske chauffører, når de kører i Danmark, skriver Fagbladet 3F.
- Vi har desværre set eksempler på udenlandske chauffører, som har kørt her i landet til alt for lave lønninger, og hvor arbejdsforholdene ikke har været i orden. Det er uacceptabelt og skal stoppes. For det er med til at trykke lønnen og arbejdsforholdene ned for alle i branchen, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard.
- Jeg er derfor glad for, at arbejdsmarkedets parter igen har taget ansvar og er kommet med en fælles anbefaling, der skal løse et reelt problem. Udvalget skal nu undersøge, hvordan vi ved lov skal sikre ordnede forhold for blandt andre de chauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark. Normalt har vi ikke lovgivning om mindsteløn i Danmark, fordi arbejdsgivere og lønmodtagere selv forhandler løn, men når vi her har et område, hvor parterne selv anbefaler lovgivning, så lytter vi naturligvis til det, siger han.
Den såkaldte Padborg-sag buldrede løs i alle landets medier og satte sig på den politiske dagsorden, da Fagbladet 3F i oktober sidste år kunne afsløre, hvordan en række filippinske lastbilchauffører boede under uhumske forhold i en slumlejr i Padborg.
De var hyret af den danske vognmand Kurt Beier Transport til at køre lange ture igennem Europa til en betaling ned til 15 kroner i timen.
Sagen fik et samlet Folketing til at nedsætte det såkaldte “Padborg-udvalg”, som skulle se på, hvordan man kunne modvirke, at udenlandske chauffører bliver udnyttet og underbetalt på danske landeveje.
Og det er det udvalg, som nu er kommet så langt, at et lovforslag skal gøres til virkelighed.
Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, har siddet med i udvalget og har været med til at udforme det forslag, som DA og FH sammen har skrevet, og som skal forhindre mere løndumping blandt chaufførerne.
- Jeg er utrolig glad for, at vi nu – på trods af en lang valgkamp - er kommet videre i Padborg-udvalget og at ministerierne har taget vores forslag til sig og vil gøre det til lov. Det er vejen frem, og jeg synes, det er en stor sejr for den danske model, at vi nu siger, at vi ikke vil finde os i, at mennesker fra 3. lande bliver misbrugt og udsat for noget, der tangerer menneskehandel, siger han.
Forslaget fra DA og FH stiller samme krav til chauffører fra udlandet, som stilles til danske chauffører.
Helt konkret foreslår de to parter, at man indfører en form for mindsteløn til udenlandske chauffører, der kører såkaldt cabotagekørsel i Danmark.
Selv om fagforeningerne i Danmark generelt er imod mindsteløn, da løn- og arbejdsvilkår forhandles på plads direkte mellem arbejdsmarkedets parter i den danske model, er der her tale om et nødstilfælde, der vil sikre en højere indtægt til en gruppe af chauffører, som lige nu bliver udnyttet.
- Loven skal sikre, at de chauffører, der kommer hertil på udenlandske nummerplader, skal køre under samme vilkår som danske vognmænd også arbejder under - og det er de vilkår, som mindst 90 procent allerede arbejder under. Så vi skal have de sidste procenter med, siger Jan Villadsen.
Udvalget, der skal sætte rammerne for den nye lov, vil få repræsentanter fra både Beskæftigelses-, Transport-, Erhvervs-, Finans- og Justitsministeriet, samt fra DA og FH.
Forventningen er, at en ny lov kan ligge klar til starten af december.
Fagbladet 3F