Iværksættere vil sælge trædyr til hele verden

Iværksætteri
Et barn leger med nogle træfigurer
De små fabeldyr er både hyggelig terapi for børn og voksne. (Foto: FableWood)

To vellykkede kickstarter-kampagner banede vejen for FableWood, der udvikler og sælger magnetiske legetøjsdyr af træ. Næste mål er det asiatiske marked, hvor dansk design er i høj kurs.

Kristian Sidelmanns datter på et år kunne ikke rigtig bygge med Lego endnu. Motorikken rakte til at skille klodserne ad, så Kristian måtte bygge for hende. Men det fik ham til at tænke, og samtidig havde han et kursus, der hed industrielt design på DTU.

Kristian gik i gang med at udvikle trædyr, som sad sammen med magneter, og Kristians datter endte med at lege med række forskellige dyr i træ, som hun kunne kombinere til de underligste fabeldyr. I den proces, som førte til dyrene, havde Kristian fået en studiekammerat hooked på idéen.

- I 2017 satte vi en gorilla, en papegøje og en krokodille på kickstarter med håbet om, at vi kunne samle 50.000 til en produktion, fortæller Kristian. Kickstarter er en amerikansk platform, hvor man kan rejse penge til et projekt ved at indsamle store og små bidrag - det som kaldes crowdfunding.

- Folk forudbestilte deres varer ved at lægge en ordre på kickstarter, men med den finte, at vi ikke havde produceret noget endnu. Men det gik over al forventning, og vi fik næsten 400.000 kr. ind til vores projekt, forklarer Kristian.

Over en million ved næste kampagne

Det gav mod på mere. Kristian og hans makker Rasmus Fill Svarer gik til investorer, som også skød penge i projektet mod en ejerandel af FableWood. Det satte gang i den næste kickstarter-kampagne, hvor der røg over en million kroner ind. Kunderne kom fra hele verden, særligt USA og Tyskland, og nu var der kommet fem dyr yderligere, så der i alt var otte, som kunne kombineres.

Nogle træfigurer på et bord
Produkterne er lavet i ask og valnød. Foto: FableWood

- Hverken Rasmus eller jeg er sælgere, vi er ingeniører. Vi er dygtige til at udvikle, og det er der, vi har vores styrker.  Derfor søgte vi en efterfølgende en sælger. Han skulle egentlig bare været ansat, men da han fik dyrene i hænderne, købte han sig ind med ti procent i firmaet, fortæller Kristian.

- Lars (Friis Nielsen, red.) har 30 års erfaring med salg af dansk design til udlandet, så det var et virkeligt godt match.

Det næste skridt ligger på det asiatiske marked, og her fik Kristian god hjælp af en kontakt, han mødte til et iværksætterarrangement på Fanø, hvor han bor. Martin Appel fra Erhvervshus Sydjylland deltog også, og han har stor erfaring med Asien, særligt Kina.

- Martin var ret hurtigt klar over, at produkterne kunne sælges i Asien, men det krævede en lidt anden tilgang, fordi de har et andet økosystem til eksempelvis crowdfunding. Derfor så vi ikke mange kunder fra det asiatiske marked i vores første to kampagner.

Det er planen nu, hvor FableWood lancerer otte dyr mere, som bringer det samlede antal op på 16 dyr, hvor delene kan kombineres på kryds og tværs. Kristian har allerede en god fornemmelse af, at det vil øge salget endnu mere, fordi kunderne nu vil kunne bygge endnu flere dyr.

Sammenlignet med Kaj Bojesen og Lego

- Vi kan se i vores webshop, at vi har rigtig mange kunder, som vender tilbage, og det er lidt atypisk i for den her type af produkt. Kunderne fortæller os, at jo flere dyr de har, desto sjovere er det, siger Kristian.

Kunderne er ikke kun dem, som typisk køber legetøj. Mange voksne køber produkterne for at have dem stående, bygge lidt med dem og få dem til at pynte i stil med andre klassiske danske designprodukter som Kaj Bojesen-aben.

- Vi bliver sammenlignet med Kaj Bojesen og Lego, og det er firmaer, som vi bliver stolte af at blive nævnt sammen med. Men det styrker også troen på, at vi slår igennem på det asiatiske marked med vores dyr.  

Nogle træfigurer
Foto: FableWood

FAKTA

Fra 3 til 16 dyr på 2 år

Dyrene er alle lavet af ask og valnøddetræ, og der er indbyggede magneter, som gør, at det kan kombineres på mange forskellige måder. De er godkendt som legetøj, men købes også af et voksent publikum til udstilling. De kan købes via hjemmesiden fablewood.net, men der findes også et voksende forhandlernetværk, hvis du mangler en gorilla eller pingvin i træ.

 

Blond kvinde i sort tøj med en mikrofon i hånden
Iværksætteri

Start-up

KATASTROFER

Grundlæggeren af YouBed Matias Sörensen sidder på en seng og smiler
Iværksætteri

Seng kan revolutionere

global hotelbranche

Billede af tre unge mænd i et butikslokale
Iværksætteri

Løvens Hule-succes flytter

ind i ny kæmpe butik

En smilende blond mand i dynevest
Iværksætteri

Blev hjemløs, ville lave en bar,

men startede så Facebook-bureau

De to investorer i tv-programmet "Løvens Hule" Jan Lehmann og Christian Arnstedt sammen med ALbert Kirk Iversen fra virksomheden RaskRask
Iværksætteri

Løvens Hule-virksomhed

måtte aflyse bookinger

for 650.000 kroner

En pande med and og en mand, som står med en madpincet foran
Iværksætteri

Kulinarisk nyt initiativ:

Madklub for hverdagskokke

Ældre mand i arbejdstøj ved en stor maskine
Iværksætteri

Ældre iværksættere boomer

– desværre er der færre yngre

Portrætbillede af en smilende Sofie Linde
Iværksætterdebat

Tager kvinder i virkeligheden

bare en for holdet -

eller er vi dårligere forhandlere?

Billede af Mia Wagner i sort kjole
Iværksætteri

Velkommen til

Danmarks nye

iværksætter-avis

Billede af Martin Thorborg i blå skjorte på en stol
Iværksætterdebat

Martin Thorborg:

Vær en synlig og ærlig leder

En blond kvinde klædt i hvidt ved siden af en mand med mørke bukser og hvid skjorte
Iværksætteri

Stinto opruster med stort

profilnavn som ny CEO

To mænd står på en gågade med et skilt, hvor der står Pop Up Spaces på
Iværksætteri

De tager kampen op mod

butiks-spøgelset

Et barn leger med nogle træfigurer
Iværksætteri

Iværksættere vil sælge

trædyr til hele verden

En mørkhåret kvinde i en knaldrød kjole, som sidder ved et elegant skrivebord
Iværksætteri

Blev gældfri på finanskrise

- nu driver hun aktie-skole

En mand med hjelm og reb og liner på toppen af et højhus.
Iværksætteri

En helt

TOVLIG succes

Billede af Brian Mikkelsen i Børssalen i en blå habit
Iværksætterdebat

Brian Mikkelsen:

Iværksættere er vor tids

rockstjerner

Et billede af et bord med sild, snaps, kartofler og hele julefrokost-udtrækket
Iværksætteri

Julefrokosten er reddet

En kvindelig studerende i et universitetsbibliotek
Iværksætteri

Iværksættere blandt kvindelige

studerende savner rollemodeller

En mand i blå poloshirt står på en etage fyldt med rør fra gulv til loft
Iværksætteri

Succes-firma vil

hjælpe og støtte

nye vækstvirksomheder