Sønnike var med Anne Jensen til demonstration foran en næsten tom skole, hvor lærerne ikke må komme på arbejde.
”Det var en mærkelig morgen, helt ærlig!” fortæller Anne Jensen, 37 år, lærer på Byvangsskolen i Slangerup.
”Jeg fik to timers søvn i nat. Tingene kørte rundt. Jeg spekulerede på, om vi får trukket KL’s krav ned over hovedet,” siger hun.
Normalt ville Anne Jensen starte tirsdagen med at have dansk med sin fjerde klasse. I dag måtte hun slet ikke gå på arbejde.
I stedet stod hun klokken otte foran skolen iført en grøn T-shirt med ordene ”Sammen gør vi en god skole bedre!”.
Med sig havde hun sønnen Aksel, der går i tredje klasse på en anden skole.
Aksel burde faktisk selv have være i skole. Det kunne han ikke i dag på grund af konflikten mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Lærernes Centralorganisation (LC).
Derfor var Aksel med mor på barrikaderne.
”Vi stod foran skolen for at vise, at vi er her, og vi gerne vil undervise, og det er ikke os, der har valgt denne her konflikt,” siger Anne Jensen.
Dyttende forældre og konflikt-rygter
Kernen i konflikten mellem KL og LC er, at KL vil af med den nuværende overenskomstaftale med lærerne.
Den sikrer forberedelsestid til hver enkelt undervisningstime, hvilket betyder, at lærerne maksimalt kan undervise 25 timer om ugen.
Det tal skal opad, mener KL, der vil give skolelederne friere rammer til at planlægge undervisningen iog forberedelsestiden.
Selv om lockouten af cirka 69.000 lærere også betyder, at forældrene på Byvangsskolen er tvunget til at tænke i alternativ pasning, var der ingen sure miner i morges.
”Der var mange biler, der dyttede og folk, som vinkede til os, siger Anne Jensen.
Det ikke som en overraskelse for Anne Jensen, at hun nu er lockoutet.
Blandt lærerne har der svirret rygter om det scenario siden efteråret, fortæller Anne Jensen.
”I november gik rygterne blandt lærerne, at vi skulle regne med, at det var det her, der var planlagt mellem KL og finansministeriet,” siger Anne Jensen.
"Jeg vil gøre noget"
Flere iagttagere af konflikten har i den sammenhæng påpeget, at den ændring af arbejdstiden, som KL ønsker, er en forudsætning for, at regeringen kan føre sin skolereform ud i livet.
Derfor er der blevet spekuleret i, om lockouten var planlagt til at ende med et regeringsindgreb, der favoriserede KL’s ønske, hvilket regeringen har afvist flere gange.
Anne Jensen føler sig dog ikke tryg.
Derfor sluttede hendes og sønnen Aksels dag ikke med morgenens demonstration. Men fortsatte med et fællesmøde, hvorefter de ilede til en happening i Frederikssund, hvor de skulle dele flyers ud.
”For mig er det vigtigt at være med til at gøre noget nu! Vi håber jo stadig, at det nytter at vise, at vi står sammen om det her,” siger Anne Jensen.
Lockouten skal hun og de øvrige lærere nok klare, siger hun. Men hun er bekymret for, hvad der følger i kølvandet.
”Jeg er meget bange for, at vi får nogle arbejdsforhold, der gør at det svært for os at drive en god skole. Regeringen vil gerne have, at lærerne underviser to millioner lektioner mere og dertil kommer seks millioner aktivitetstimer," siger hun og fortsætter:
"Man skal ikke være matematiklærer for at regne ud, at det betyder, at vi alle sammen kommer til at undervise mere. Det vil gå ud over forberedelsen,” siger Anne Jensen.
Aksel vil dog ikke behøve at tage med ud at aktionere alle dage, konflikten varer.
I fælleskollektivet Svanholm, hvor Anne Jensen bor, har man arrangeret fællespasning i dagene fremover.