Følelserne er i kog blandt de 55.000 lærere, der tirsdag er gjort uarbejdsdygtige på førstedagen af Danmarkshistoriens største lockout.
Lærerne har morgenen igennem været samlet foran skoler landet over med bannere i hånden og protestsange på læben.
Senere er de mødtes i gymnastik- og idrætshaller for at give hinanden moralsk opbakning og sværslag på, at de vil kæmpe til sidste strejkekassekrone for at bevare en god undervisning.
Næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, sang med, da lærerne på Hals Skole i Vendsyssel stod med bannere, hvorpå der stod: Lærerne vil en god undervisning. Hvad vil KL?
- Der var en god og venskabelig stemning. Borgerne kender jo lærerne og vinkede, når de kørte forbi, og lærerne vinkede til de elever, der skulle ind og have undervisning af de tjenestemandsansatte, fortæller Dorte Lange, som derefter satte kursen mod Frederikshavn.
Her var godt 500 lærere samlet til stormøde i en idrætshal.
- Jeg sagde til dem, at denne situation ikke er én, vi har valgt. Vi har lagt otte forslag frem for KL, som alle bare er blevet skudt ned og kaldt gammel vin på nye flasker, selvom de hver især er helt unikke, siger Dorte Lange.
Hun mærker, at lærerne både er vrede, frustrerede og kede af det.
- Mange af de her lærere har konkret elever, som de skulle have været noget for. En lærer fortalte, at hun i dag skulle have holdt møde med kommunen om en elev, der har det svært. Det møde blev aflyst, og det var hun ked af, siger Dorte Lange.
- På den anden side er lærerne parat til at slås og holde sammen og vise danskerne, at vi gerne ville have lavet god undervisning i stedet for at være lockoutet.
Dorte Lange opfordrer lærerne til, at de mødes hver dag under lockouten.
- Det er vigtigt, at lærerne er sammen om deres frustration, så de ikke går alene med den. Og det er vigtigt, at de får talt sammen om, hvad vi vil med deres undervisning, siger næstformand i lærerforeningen.
De kommende dage står på flere demonstrationer, stormøder og happenings på gader og stræder.
- Nogle steder laver de skov-stratego og hente-diktat, andre steder musikundervisning og find din lærer-orienteringsløb, siger Dorte Lange, der ikke forstår, at KL har afvist lærernes udspil.
- Vi har foreslået at give eleverne 25 procent mere undervisning, end de får i dag. Vi er gået med til, at lærerne er på skolen i hele arbejdstiden, og at skolelederen har fuldstændig ret til at fordele undervisningstiden og forberedelsestiden mellem lærerne. Den eneste betingelse for os er, at skolelederne skal have de samme ressourcer som de har i dag, siger Dorte Lange.