De Radikale er blevet frikendt af både Erhvervsstyrelsen og Datatilsynet i sagen om brug af cookies under valgkampen i 2011.
I november 2012 skrev Morgenavisen Jyllands-Posten, at besøg på De Radikales hjemmeside under valgkampen i 2011 gav partiet mulighed for at målrette annoncerne til vælgerne.
Cookien er en lille tekstfil med information, som automatisk bliver placeret på computeren, når man besøger en hjemmeside.
Beskyldningerne blev viderebragt af en række andre medier på baggrund af Jyllands-Postens artikler.
Artiklerne rummede flere meget alvorlige fejl og misforståelser, som avisen allerede var blevet gjort tydeligt opmærksom på, inden artiklerne blev offentliggjort, oplyser De Radikales sekretariatschef, Rasmus Grue Christensen.
Jyllands-Posten måtte derfor efter et par dage erkende, at de havde misforstået, hvad en cookie - artiklernes grundbegreb - var for noget.
Ugen efter slog Erhvervsstyrelsen fast, at De Radikale ikke havde overtrådt den såkaldte cookie-lov og heller ikke havde haft mulighed for at efterleve loven, før bekendtgørelsen blev offentliggjort flere måneder efter valgkampen.
På baggrund af Jyllands-Postens artikler valgte Datatilsynet at undersøge sagen.
Nu har Datatilsynet entydigt bekræftet, at Radikale Venstre hverken har indsamlet eller behandlet personoplysninger, der er i strid med persondataloven.
- Vi er naturligvis glade og yderst tilfredse med, at både Erhvervsstyrelsen og Datatilsynet entydigt har bekræftet, at Radikale Venstre ikke har gjort noget ulovligt eller forkert, som Jyllands-Posten - mod bedre vidende - anklagede os for.
- Det er vores håb, at Jyllands-Posten, og de øvrige medier, der viderebragte historien, vil gå lige så hårdt og kritisk til værks overfor deres egne fejl og forseelser, som i deres øvrige journalistik, skriver Rasmus Grue Christensen i en pressemeddelelse.
/ritzau/