Togføreren tuder i hornet og tæsker bremsen i bund, når en bom pludselig går op ved en fejl, kort før toget kommer buldrende.
Fire gange skete det i slutningen af sidste år, og en redegørelse mandag fra Havarikommissionen for jernbaner viser seks overskæringer, hvor det samme kan ske i dag, skriver Ekstra Bladet.
Bommene, der går op for tidligt, skyldes en teknisk fejl i en kontakt, der bliver overbelastet af høj strøm. Derfor arbejder Banedanmark på at udbedre fejlen i løbet af ugen.
- Der er tale om elektroniske og mekaniske komponenter, som kan slides af vind og vejr. Men vi udskifter dele løbende, siger Mads Thostrup, sektionschef for teknisk drift i Banedanmark, til Ekstra Bladet.
- Der er tale om natarbejde, men vi er i fuld gang, siger Mads Thostrup.
Ingen kom til skade, da bommene gik op, før toget kørte forbi. Banedanmark overvåger de seks overgange, indtil de er ordnet, men der er ikke sat skilte op.
Først tirsdag kan Banedanmark sige, hvilke overgange der kan være farlige.
Der er i alt 740 jernbaneoverkørsler i Danmark. Knap 300 er usikrede, mens resten har halv- eller helbomme.
/ritzau/