En omfattende strejke hos det irske lavprisflyselskabet Ryanair er klar til at blive effektueret i Belgien, Spanien og Portugal.
Flypersonalets strejke er varslet til at vare til og med torsdag. Ryanair har allerede meddelt, at selskabet aflyser 600 afgange, hvilket vil påvirke 100.000 passagerer. Det svarer til 12 procent af Ryanairs flytrafik i perioden.
Også danske afgange er ramt af aflysninger. Ryanair oplyser via selskabets hjemmeside, at tre afgange fra Københavns Lufthavn til Bruxelles og Madrid den 25. og 26. juli er aflyst.
LÆS OGSÅ: Nu begynder kæmpe Ryanair-strejke: 600 flyafgange aflyst i hele Europa
Avisen.dk har kontaktet Ryanair for at få bekræftet, at aflysningerne er begrundet i den varslede strejke. Det har Ryanair ikke besvaret, men selskabet har til gengæld meddelt Avisen.dk, at passagerer på aflyste afgange får besked per mail eller SMS. Herefter vil de blive flyttet til andre afgange eller kompenseret.
- Alle berørte kunder er blevet kontaktet per E-mail eller SMS i forbindelse med deres rejse og har fået mulighed for at blive flyttet til næste ledige afgang eller få pengene tilbage. Alle passagerer, der rejser til eller fra Belgien, Portugal eller Spanien den 25. eller 26. juli, som ikke har fået besked om en aflysning, skal blot tage ud til lufthavnen som planlagt. Derudover kan man læse mere på vores hjemmeside, skriver Ryanair til Avisen.dk.
Du kan læse mere om de aflyste danske afgange i nedenstående faktaboks.
Ryanair har onsdag og torsdag aflyst 600 afgange til fra Belgien, Portugal og Spanien.
Ifølge Avisen.dk annoncerer Ryanair tre aflyste afgange fra Danmark i perioden. Der er udelukkende tale om afgange fra Københavns Lufthavn, mens alle afgange fra Billund flyver som normalt.
Der er tale om følgende afgange:
Københavns Lufthavn - Charleroi Bruxelles: Afgang 08.40 den 25. juli.
Københavns Lufthavn - Charleroi Bruxelles: Afgang 08.40 den 26. juli.
Københavns Lufthavn - Madrid: Afgang 21.05 den 26. juli.
UDVID
Rasen over aflysninger
Og netop de beskeder bliver der ikke taget godt i mod.
Flere brugere på det sociale medie Twitter melder om problemer med at få pengene tilbage fra aflyste afgange, samt for lav kompensation og manglende kompensation af andre udgifter såsom hotelbestillinger eller leje af bil.
Andre kunder beskriver timelange ventetider hos Ryanairs kundeservice, når de forsøger at få kompensation eller få information om deres aflyste afgange.
Ryanair blev stiftet i 1984, og den nuværende strejke er den første i selskabets historie.
Flypersonalet har varslet strejke, fordi de er utilfredse med deres løn- og arbejdsvilkår. Det kan du læse mere om HER.