NEMLIG.COM - HVEM BETALER PRISEN?
Nemlig.com-chauffør: Jeg fik en sort 50'er i timen
Systematisk sort arbejde. Ifølge Peter er det virkeligheden bag rattet i mange Nemlig.com-biler. "Jeg fik ikke en eneste hvid månedsløn," siger chaufføren, der kørte varer ud for det danske net-supermarked i otte måneder.
En Nemlig.com-bil parkeret et sted i København. Avisen.dk har interviewet flere chauffører, der kører eller har kørt varer ud for net-supermarkedet. Alle aflønnes sort af selvstændige vognmænd, der er hyret af Nemlig.com. Bilen på fotoet er ikke den bil, som Peter kørte i.
En Nemlig.com-bil parkeret et sted i København. Avisen.dk har interviewet flere chauffører, der kører eller har kørt varer ud for net-supermarkedet. Alle aflønnes sort af selvstændige vognmænd, der er hyret af Nemlig.com. Bilen på fotoet er ikke den bil, som Peter kørte i. Rikke Dyrberg


"Ren udnyttelse."

Sådan beskriver Peter sit tidligere job som Nemlig.com-chauffør.

Indtil for få uger siden var hans job at bringe dagligvarer ud til blandt andre stressede børnefamilier, der hellere handler i det danske net-supermarked Nemlig.com end i fysiske butikker som Fakta og Føtex.

Kunderne var søde og rare, men lønnen var sort. Peter fik 50 kroner i timen.

"Jeg ved, at det var ulovligt, men jeg følte ikke, at jeg havde noget valg. Jeg havde ikke råd til at betale skat," siger chaufføren, der i dag skammer sig over at have arbejdet sort.

Peter er i 30'erne og kommer fra et andet EU-land end Danmark.

"Jeg tør ikke stå frem. Nemlig.com og de selvstændige vognmænd vil se mig som en forrædder," forklarer han.

Avisen.dk har set den kalender, som Peter førte regnskab i. Ifølge kalenderen arbejdede han 151 timer sort alene i august.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffør: Her er mit sorte regnskab

Mere reglen end undtagelsen

Peter var ikke ansat af Nemlig.com, selvom der stod Nemlig.com på hans uniform. Han arbejdede for en af de selvstændig vognmænd, som net-supermarkedet hyrer til at bringe dagligvarer ud.

Ifølge den anonyme chauffør er sort arbejde mere reglen end undtagelsen, når to Nemlig.com-chauffører deler ruter. Og det var, hvad Peter og hans makker gjorde.

Timelønnen lød altid på 100 kroner - uanset om Peter var alene eller sammen med makkeren.

"En sort 50'er i timen lyder måske ikke så slemt, men når du arbejder gratis flere timer om dagen, er lønnen jo reelt lavere," siger Peter, der sender størstedelen af sin løn til familien, der bor i hans hjemland.

Peter siger, at han har arbejdet for to forskellige vognmænd, der begge lønner sort.

Samlet set har Avisen.dk været i kontakt med over ti chauffører og vognmænd. De fleste siger, at sort arbejde er udbredt blandt de selvstændige vognmænd, som net-supermarkedet har hyret til at bringe dagligvarer ud og mange af dem indrømmer, at de selv lønner eller bliver aflønnet sort.

Typisk lyder den sorte timeløn på 100-120 kroner, siger de. Lønnen deles som regel mellem to mænd, fordi de færreste er så fysisk stærke, at de kan klare en rute alene. Manden bag rattet får lidt mere end hjælperen.

Trafikprop? Synd for dig

Peter hadede sit job af et godt hjerte, men han blev i otte måneder, fordi han var desperat efter at tjene penge til familien i hjemlandet.

Men ifølge Peter var det langt fra alle timer, der udløste en timeløn.

Der var ingen løn, når han pakkede bilen, sad fast i en trafikprop eller kørte de for eksempel knap 40 kilometer retur fra sidste kunde i Køge til Nemlig.com's centrale lager i Rødovre.

"På en 12 timers arbejdsdag arbejdede jeg typisk gratis i to timer og stod standby i tre timer uden løn. Det er kunderne, der bestemmer arbejdstiden, så jeg kunne ikke have et andet job mellem ruterne. Det var dybt frustrerende," siger Peter.

I august havde han 19 arbejdsdage med to ruter. Hvis han arbejdede gratis to timer hver dag, lagde han 38 gratis timer - altså over en normal arbejdsuge - på arbejdspladsen.

Ifølge Nemlig.com-kontrakten får de selvstændige vognmænd kun betaling, når de er på en rute med kunder. Ifølge Avisen.dk's kilder gælder det samme chaufførerne.

"De ved, hvad der foregår"

Spørger du Peter, er det ingen hemmelighed, at flere af Nemlig.com's vognmænd lønner lavt og sort.

"Det er ren udnyttelse, og det ved Nemlig.com godt. De har et transportteam, der uddeler ruter til chaufførerne hver dag. De ved, hvad der foregår," siger han.

Peter er et opdigtet navn. Hans identitet er kendt af Avisen.dk's redaktion.

Nemlig.com: Vi kommer til at slå hårdt ned

Nemlig.com's administrerende direktør afviser at have kendskab til sort arbejde. Han vil nu undersøge, hvad der er op og ned i sagen.

"Det er jo ikke for sjov, at vi samarbejder med SKAT og politi. Det gør vi, fordi vi ikke ønsker den form for aflønning og praksis. Det giver sig selv, at det ikke er noget, som vi er interesserede i," siger Stefan Plenge.

Han mener ikke, at Nemlig.com's måde at afregne underleverandører på åbner op for sort arbejde blandt deres chauffører.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-krav: Lønnen må ikke blive for lav

I løbet af få måneder vil Nemlig.com skrive ind i standardkontrakten, at den enkelte vognmand skal sørge for en ordentlig løn til sine ansatte.

"Vi kommer til at indføre det her i kontrakterne, således at vi væsentligt nemmere kan følge op på den enkelte vognmand. Altså hvad mindstelønnen skal være til en given medarbejder. Hvis der er nogle, der kører rundt og aflønner deres medarbejdere sort, så kommer vi til at slå hårdt ned på det," siger Stefan Plenge.

Ti minutter per levering

 

Avisen.dk er i besiddelse af flere ruter, som Nemlig.com-chauffører har kørt denne sommer. En af ruterne viser, at chaufføren i snit har ti minutter per levering.

 

Det vil sige, at han har ti minutter til at køre til adressen, finde en p-plads, parkere, løfte kasserne med dagligvarer ud af bilen og bære dem hen til kunden.

 

Ruten har over 100 kasser til over 20 leveringer.

 

Ifølge ruten har chaufføren for eksempel ni minutter til at køre mellem to kunder på Amager. Den første adresse ligger på anden sal, mens den anden ligger på fjerde.

 

Ifølge Krak.dk er der en halv kilometer imellem de to adresser.

 

Med sig op på fjerde sal skal chaufføren have fire kasser - en med tørvarer, en med kølevarer og to med grøntsager.

 

Kilde: Nemlig.com-rute

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.