NEMLIG.COM - HVEM BETALER PRISEN?
Kom 10 min. for tidligt på job: Daniel fik bøde på 500 kr.
Ifølge Daniel er det sommetider dyrt at gå på job i Nemlig.com-uniform. "Jeg har fået flere bøder på 500 kroner for at komme bare fem-ti minutter for tidligt, og min timeløn er 70 kroner," siger en chauffør.
Hvis en Nemlig.com-bil kommer for tidligt ud til en kunde, skal chaufføren blive i bilen, selvom kunden er hjemme. Hvis han leverer dagligvarerne fem minutter før tid, risikerer han at få en bøde. Avisen.dk har interviewet en række chauffører og selvstændige vognmænd, der siger, at de har fået bøder for at komme for tidligt.
Hvis en Nemlig.com-bil kommer for tidligt ud til en kunde, skal chaufføren blive i bilen, selvom kunden er hjemme. Hvis han leverer dagligvarerne fem minutter før tid, risikerer han at få en bøde. Avisen.dk har interviewet en række chauffører og selvstændige vognmænd, der siger, at de har fået bøder for at komme for tidligt. Rikke Dyrberg


"En bøde æder min løn op."

Sådan lyder det fra Daniel, der kører dagligvarer ud for det danske net-supermarked Nemlig.com.

Net-supermarkedet har et bødesystem, der straffer de selvstændige vognmænd, der står for transporten, hvis de begår en fejl.

Hvis bilen med varer kommer for sent eller for tidligt, lyder bøden på 500 kroner per kunde.

Hvis en bil er forsinket, risikerer vognmændene, at Nemlig.com ringer efter en taxa og får varerne bragt ud på vognmandens regning.

Avisen.dk har interviewet flere end ti chauffører og vognmænd, der uafhængigt af hinanden bekræfter, at vognmænd typisk sender bøden videre til de lavtlønnede chauffører, der er kommet for sent eller tidligt.

Daniel er en af dem.

"Jeg har fået flere bøder på 500 kroner for at komme bare fem-ti minutter for tidligt, og min timeløn er 70 kroner," siger chaufføren.

Han arbejder i Nemlig.com-uniform, så han tør ikke stå frem, fordi han er bange for at få en fyreseddel.

En ond cirkel?

Avisen.dk er i besiddelse af flere ruter, som Nemlig.com-chauffører har kørt denne sommer. En af ruterne viser, at chaufføren i snit har ti minutter per levering. Ruten har over 100 kasser til over 20 leveringer.

Kasserne skal bringes ud på tre timer og 40 minutter. 13 af leveringerne er til anden, tredje eller fjerde sal.

"Det er langt fra alle opgange, der har en elevator. For at spare tid slæber du flere kasser, end du egentlig kan bære. Du føler, at du har en bøde hængende over hovedet hele tiden," siger Anders, der kørte ruten.

Avisen.dk har vejet Nemlig.com-kasser, der vejer over 15 kilo stykket.

Anders havde ti minutter til at køre til adressen, finde en p-plads, parkere, løfte kasserne med dagligvarer ud af bilen og bære dem hen til kunden.

"Ruterne er planlagt så stramt, at du næsten ikke kan undgå at få et bødesmæk. Jeg fik ikke selv en bøde, men jeg kender to, der gjorde. Jeg vil vædde med, at Nemlig.com tjener flere penge på bøder end på sødmælk," siger chaufføren, der kørte varer ud i sommerferien.

Hans løn var 100 sorte kroner i timen.

For kort tid siden sagde Anders op. Han vil hellere rive bygninger ned end køre dagligvarer ud for Nemlig.com.

Daniel og Anders er opdigtede navne. Avisen.dk kender deres identiteter.

Tunge kasser er tys-tys

Flere chauffører fortæller uafhængigt at hinanden, at de risikerer en bøde, hvis de ikke har Nemlig.com-uniform på.

Det vil Nemlig.com ikke bekræfte, men net-supermarkedet oplyste mandag, at et transportteam holder øje med chaufførerne, når de er ude hos kunderne.

"Vi har kørende kørselsledere, der laver kontrolbesøg ude i marken for at se, om chaufførerne for eksempel har uniform på. Kører de korrekt? Så kontrol går vi faktisk meget op i," sagde den administrerende direktør Stefan Plenge.

I Nemlig.com-kontrakten står der desuden, at vognmanden og hans chauffører skal "være smilende, imødekommende, aldrig kommentere det, at kasserne til tider vejer meget, at kunden evt. bor på fjerde sal osv."

Hvis det sker, vil Nemlig.com betragte det som "en væsentlig misligeholdelse" af kontrakten.

Nemlig.com: Antallet af bøder er minimalt

Avisen.dk har spurgt Nemlig.com's administrerende direktør, hvad han siger til, at selvstændige vognmænd - ifølge Avisen.dk's kilder - typisk sender bøden videre til lavtlønnede chauffører.

"Bøderne er til vognmændene og ikke til chaufførerne," siger Stefan Plenge.

Ifølge Nemlig.com er antallet af bøder minimalt.

Net-supermarkedet vil ikke oplyse, hvad firmaet har tjent på bøder i år. Ifølge den administrerende direktør har under en procent af årets leveringer udløst en bøde.

Smil! Du er i Nemlig.com-uniform

 

I Nemlig.com-kontrakten står der, at vognmanden skal udøve den bedst mulige kundeservice.

 

Det vil sige "være smilende, imødekommende, aldrig kommentere det, at kasserne til tider vejer meget, at kunden evt bor på fjerde sal osv".

 

Hvis vognmanden eller hans chauffører bryder reglerne, vil Nemlig.com betragte det som "en væsentlig misligholdelse" af kontrakten.

 

Kilde: Nemlig.com-kontrakt

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.