NEMLIG.COM - HVEM BETALER PRISEN?
Nemlig.com-chauffører får bøder for at komme for sent
En vognmand risikerer en bøde på 500 kroner per kunde, hvis hans bil kommer for sent eller for tidligt med Nemlig.com's dagligvarer. Ifølge flere lavtlønnede chauffører sender vognmanden typisk bødesmækket videre til dem.
Avisen.dk er i besiddelse af en Nemlig.com-rute, der viser, at chaufføren har ti minutter per levering i snit. Hvis han kommer for sent eller for tidligt, får hans chef en bøde på 500 kroner per kunde.
Avisen.dk er i besiddelse af en Nemlig.com-rute, der viser, at chaufføren har ti minutter per levering i snit. Hvis han kommer for sent eller for tidligt, får hans chef en bøde på 500 kroner per kunde. Scanpix


Net-supermarkedet Nemlig.com reklamerer med at have Danmarks mest præcise leveringsservice.

Og det er der måske en god grund til.

I hvert fald straffes selvstændige vognmænd med en bøde, hvis deres bil kommer for sent eller for tidligt med kundens øko-grøntsager og friske fisk.

Bødens størrelse er 500 kroner per kunde. Det er næsten dobbelt så meget som vognmændenes timepris på 271 kroner plus moms. Der er også krav om erstatning, hvis en vare bliver ødelagt under turen, eller emballagen brydes.

Ifølge flere chauffører, som Avisen.dk har talt med, sender vognmændene typisk bøden videre til deres ansatte.

"Det er helt uacceptabelt, hvis de selvstændige vognmænd tørrer regningen af på deres ansatte," siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe.

Nemlig.com bekræfter, at der er et bødesystem. Hvor mange penge net-supermarkedet tjener på bødesystemet, ønsker Nemlig.com ikke at oplyse.

Administrerende direktør Stefan Plenge siger, er det er under en procent af årets leveringer, der har udløst en bøde.

"Det er ikke sådan at vi bare giver bøder ud til højre og venstre. Vi kigger meget på den enkelte vognmand og den enkelte situation. Vi har mange vognmænd, som vi har et godt samarbejde med. De giver den en ekstra skalle," siger han.

Trafikprop kan koste 500 kroner

Nemlig.com's forretningsmodel er baseret på selvstændige vognmænd. Net-supermarkedet har hyret små vognmænd, der så enten kører selv eller hyrer chauffører til at bringe dagligvarerne ud.

Dermed slipper Nemlig.com for at betale pension, feriepenge og sygdom til chaufførerne. Udgifter til biler, brændstof og forsikringer er også på vognmændenes regning.

Timebetalingen er ifølge fagforeningen 3F så lav, at vognmanden ikke kan afholde både de faste udgifter til bil og brændstof og så aflønne chaufførerne med en mindsteløn.

Avisen.dk har interviewet flere end ti chauffører og vognmænd, der uafhængigt af hinanden bekræfter, at vognmænd typisk sender bøden videre til den mand, der er kommet for sent eller tidligt.

"Ruterne er planlagt så stramt, at du næsten ikke kan undgå at få et bødesmæk," siger en chauffør, som ønsker at være anonym.

Hans identitet er Avisen.dk bekendt.

De fleste siger desuden, at sort arbejde er udbredt. Avisen.dk har interviewet flere chauffører, der får helt ned til en sort 50'er i timen.

Derfra skal de så selv trække bøden på 500 kroner, hvis de skulle sidde fast i en trafikprop eller kommer for tidligt ud til kunden.

Næstformanden i LO, der er paraplyforbund for 17 fagforeninger mener, at metoden er udansk.

"Dummebøder er noget, der hører til i rockermiljøer. De hører ikke til på det danske arbejdsmarked," siger Lizette Risgaard, der taler på vegne af knap 900.000 arbejdende medlemmer.

"De skal ikke køre for sådan en idiot"

Jørgen Kjeld Jensen er oldermand i Kjøbenhavns Vognmandslaug. Han har over 40 års erfaring som vognmand. Han har aldrig hørt om andre virksomheder, der bruger et bødesystem som Nemlig.com's.

"Det hører ikke til normalen. Det kan selvfølgelig være nødvendigt med retningslinjer, men bøder i den størrelsesorden er helt uhørt. Jeg får lyst til at sige til de her vognmænd, at de ikke skal køre for sådan en idiot," siger han.

Og det er helt urimeligt, at vognmændene sender bøden videre til chaufførerne, mener oldermanden.

"Du kan ikke kræve penge af dine ansatte. Den er ikke så meget længere. Du kan give dem en mundtlig og så en skriftlig advarsel, men du kan ikke tørre et økonomisk tab af på dem," siger Jørgen Kjeld Jensen.

Avisen.dk er i besiddelse af flere ruter, som Nemlig.com-chauffører har kørt denne sommer. En af ruterne viser, at chaufføren har ti minutter per levering i snit.

Ifølge flertallet af de chauffører og vognmænd, som Avisen.dk har interviewet, er konsekvensen, at bøder er uundgåelige. Oldermanden er tilbøjelig til at give dem ret.

"Med Københavns tætte trafik skal der ikke meget til at vælte en stram tidsplan. Det kræver ikke engang et færdselsuheld. Medmindre Nemlig.com's folk lægger adresserne med 200 meters mellemrum, men det gør de nok næppe," siger han.

Avisen.dk har set på afstanden mellem adresserne på den rute, hvor chaufføren har ti minutter per levering i snit. Ifølge Krak.dk er der over 800 meter mellem adresserne i snit.

Nemlig.com: Antallet af bøder er minimalt

Men en chauffør straffes ikke for at komme for sent, hvis bare han har varslet kundeservice, siger Nemlig.com's administrerende direktør.

"Vi udsteder kun bøder såfremt vognmændene eller chaufførerne ikke orienterer os om forsinkelser, ikke returnerer kasser eller helt udebliver. Der uddeles altså kun bøder, hvis kontraktuelle aftalte retningslinjer ikke overholdes, nøjagtigt som hvis man kører overfor rødt. Sandheden er den, at antallet af bøder er minimalt," siger Stefan Plenge.

Han slår fast, at Nemlig.com kun udskriver bøderne til vognmændene.

"Hvis de træder ved siden af, er der mange tilfælde, hvor vi vælger at se igennem fingre med det, fordi de har ydet en stor indsats på andre tidspunkter. Så findes der også vognmænd, der ikke forstår vigtigheden af at leve op til de her krav, som dybest set er ret simple. Så i de tilfælde går vi ind og sanktionerer," siger Stefan Plenge.

Nemlig.com's bøder

 

For tidlig levering

"Aflevering af varerne før end det af kunden bestilte timeinterval straffes med en bod på kroner 500 per kunde."

 

For sen levering

"Aflevering af varerne senere end det af kunden bestilte timeinterval, uden at X (vognmanden) har kontaktet kunden eller kundeservice herom (...) f.eks. grundet meget trafik straffes med en bod på kroner 500 per kunde."

 

Forsinkelse eller udeblivelse

"Såfremt X (vognmanden) har en rute (...) og f.eks. er forsinket eller udebliver, da kan NL (Nemlig.com) på X's regning sørge for, at ruten helt eller delvist bringes ud af tredjemand på X's regning."

 

Ifølge en række chauffører og selvstændige vognmænd forlanger Nemlig.com desuden en bod på 8.000 kroner minus moms per rute, hvis en vognmand udebliver.

 

Erstatning af ødelagte varer

"Vælter X (vognmanden) med varerne, mens X transporterer varerne ud i sin bil, da skal X erstatte de ødelagte varer og emballage."

 

"Såfremt varer er ødelagte, eller emballage ikke er intakt ved levering til NL's (Nemlig.com's) kunder, er det X, som skal erstatte varerne."

 

Brud på regler

Ved Nemlig.com's centrale lager i Rødovre hænger desuden et skilt med retningslinjer "for vognmænd/chauffører i Nemlig.com". Skiltet forklarer blandt andet om mødetid, oprydning, på- og aflæsning, parkering og paller.

 

Nederst står følgende tekst:

 

"Overholdes disse regler ikke, vil der være en konsekvens i form af en bøde eller bortvisning."

 

Kilde: Nemlig.com-kontrakt og Nemlig.com-skilt

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.