Politiet sigter nu en vognmand for systematisk brug af falske fragtbreve samt ulovlig cabotagekørsel med fire af virksomhedens lastbiler. Det skriver Fagbladet 3F.
Den sigtede vognmand har frivilligt betalt 250.000 kroner i et depositum til politiet for at få frigivet tre lastbiler efter en politiaktion i slutningen af august.
Vognmandens biler var tilbageholdt af politiet til dækning af bøderne for den omfattende svindel.
- Vi ønsker ikke at oplyse navnet på virksomheden. Vi har stadig en efterforskning i gang, så vi holder kortene tæt til kroppen. Vi overvejer nu, om vi skal foretage os yderligere, siger Henrik Fobian, politikommissær hos Midt- og Vestsjællands Politi, til Fagbladet 3F.
Politiet oplyser dog, at der er tale om en dansk vognmand med et tysk datterselskab, og at de involverede chauffører ikke er danskere.
En betjent hos Tungvognscenter Øst ved Midt- og Vestsjællands Politi standsede torsdag 29. august en tysk indregistreret lastbil på vejene i Køge. Under kontrollen af lastbilen indrømmede chaufføren, at hans fragtbrev var forfalsket.
Politiet kunne samtidig konstatere, at chaufføren havde kørt seks ulovlige cabotageture i Danmark i løbet af de seneste ni dage. Den udenlandske chauffør fra det tyske datterselskab blev anholdt, og chaufførens forklaring fik politiet til at mistænke den danske vognmandsvirksomhed for yderligere snyd.
I forbindelse med en ransagning på virksomhedens adresse standsede Sydøstjyllands Politi en lastbil – og fandt også her forfalskede fragtbreve. Efterfølgende gennemgik politiet yderligere to af virksomhedens lastbiler, som ligeledes kørte rundt med forfalskede fragtbreve.
- Jeg er rigtig glad for den her sag, fordi det på ingen måde skal kunne betale sig at drive ulovlig virksomhed her i Danmark. Vi får slået ned på cabotagekørsel og dokumentfalsk, og vognmanden kan se frem til en stor sag, som vores medarbejdere med høj faglig viden har kunnet påvise, siger politikommissær Henrik Fobian.
Hos brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik, DTL, med 2.000 vognmænd som medlemmer er direktør Erik Østergaard ikke overrasket over, at politiet har kunnet konstatere snyd i transportbranchen.
- Der er tidligere og talrige eksempler på, at nogle i branchen er kreative med hensyn til at køre i Danmark til lavere lønomkostninger ved at bruge udenlandske chauffører. Når der her er tale om en dansk vognmand med et udenlandsk datterselskab, er der ingen tvivl om, at det er et bevidst forsøg på at omgå reglerne ved brug af billig, udenlandsk arbejdskraft, siger han til Fagbladet 3F.
Fagbladet 3F