For blot få år siden var det nærmest pr. automatik, at pårørende indrykkede en dødsannonce i papiraviserne. Nu bruger de fleste internettet og især Facebook, når deres kære skal mindes.
Men valget af det klassiske printmedier svinder ind, bekræfter bedemand Lars Kingo over for TV2 Østjylland.
- Førhen havde cirka 75 procent en dødsannonce i avisen, og jeg tror måske, det er 25 procent der sætter en dødsannonce i avisen i dag, siger Lars Kingo, som er indehaver af Bedemand HJ Madsen i Aarhus.
Men hos Aarhus Ny Stenhuggeri i Åbyhøj kan daglig leder Lotte Husted notere en anden stigende tendens.
Hun fortæller til tv-stationen, at QR-koder på gravsten bliver mere og mere populære. Det er efterladte som vil fortælle noget om personen eller fortælle noget om en families historie.
Hun har blandt andet været med til at lave en QR-kode til et familiegravsted, der fortæller historien om fire personer, hvor alle fire havde ejet en slægtsgård.
Det var med billeder af hver generation, hvor man fortalte lidt om, hvornår de kom til gården, og hvem næste generation var.
- Den lidt yngre generation er mere på de digitale medier end den ældre generation er nu om dage. Det kommer til at være mere naturligt for dem at få en QR-kode.
- Det er min helt klare overbevisning, siger Lotte Husted til TV2 Østjylland.
Fakta om QR-kode
En QR-kode er en form for todimensionel "streg"-kode – også kaldet en matrix-kode, som blev udviklet i 1994 af den japanske virksomhed Denso-Wave.
"QR" står for quick response, hvilket afspejler den oprindelige intention om at gøre QR-koder nemme og hurtige at aflæse.
Aflæsningen sker via en mobiltelefon, som typisk leder brugeren hen til en side på internettet.