Arbejdsløse i USA forsøger som danskere at blive bedre til at skrive ansøgninger, CV og præsentere sig selv i håb om jobbet, der skal redde fremtiden. Men en stribe store virksomheder gør det til spild af tid.
En række kendte amerikanske virksomheder gider overhoveret ikke læse ansøgninger fra arbejdsløse. De navngivne virksomheder har efter nyheden blev kendt afvist, at de gør den slags.
Erhvervslivet ses fra politisk hold som dem, der skal få samfundet på fode igen gennem nye job. Imidlertid bliver der sparet og skåret, mens firmaerne i USA har rekordhøje overskud.
Mange firmaer
Tidligere i år foretog en uafhængig juridisk organisation, The National Employment Law Project, der forsvarer arbejderes rettigheder, en månedlang undersøgelse. De fandt 150 annoncer på populære jobsites, hvor navngivne firmaer frabad sig at høre fra arbejdsløse.
Bloggeren Nathan Birnbaum fra Campaign for America's Future har gjort sig den ulejlighed at kikke videre på internet og har på få dage fundet en snes eksempler på virksomheder, der som princip afviser folk uden for arbejdsmarkedet.
Den amerikanske drøm, som kampagnen sådan set bygger på, er, at alle skal have en chance, hvis de vil arbejde. Kampagnen drejer sig om at beskytte mellemklassens hårdt udfordrede status.
Bag kampagnen og researchen står en række progressive organisationer, der bekæmper erhvervslivets og te-selskabets angreb på mellemklassens status. Højrefløjen er i færd med at skubbe millioner ned ad samfundets stige, mener de.
Arbejdsløsheden
Lige over ni procent af den amerikanske arbejdsstyrke er er uden job, og det er vel at mærke kun de mennesker, der stadig søger arbejde. Alle de andre tælles ikke med.
Har folk været uden job i længere tid, er det vanskeligt at komme tilbage. Holdningen til arbejdsløse i dele af erhvervslivet gør det sværere.
Det er ikke kun firmaer, der diskriminerer imod arbejdsløse. Det drejer sig også om vikarbureauer og steder på internet, som annoncerer med ledige jobs.
Således er der 14 millioner amerikanere, der på grund af disse initiativer har endnu færre chancer for at præsentere sig hos arbejdsgivere. Knap halvdelen af dem har været uden arbejde i mere end et halvt år.
At udelukke arbejdsløse har været en trend under hele finanskrisen, hvor mange har mistet deres job. Et kendt firma som Sony-Ericsson blev taget i dette sidste år af CNN og skyndte sig at stoppe, i hvert fald officielt.
Dan Larsen er Avisen.dk's USA-ekspert. Han har i en årrække været USA-korrespondent for danske medier. I den kommende tid vil han følge USA med særlig vægt på fagbevægelsen og valget i 2012.