Knap 50.000 arbejdere hos bilgiganten General Motors skal i denne uge stemme om en ny overenskomst. Medlemmerne af United Auto Workers får 27.000 i hånden, hvis de stemmer ja. Firmaet har afsat 1,3 milliarder kroner for at få aftalen vedtaget.
Overenskomsten demonstrerer virkeligheden for nogle af USAs bedst lønnede arbejdere. Aftalen er traditionelt vejledende for den organiserede del af amerikansk industri. GM lover at oprette 6.400 nye lavt betalte jobs.
I de kommende fire år vanker der ingen lønstigninger. Til gengæld falder der mindst 20.000 i overskudsdeling næste år og en inflationssikring på 5.000 af til arbejderne.
Lønnen for de organiserede er således koblet direkte på firmaets slutresultat. Den økonomiske udvikling viser ikke et lovende bilsalg det kommende år. Men går det godt, tjener de ansatte mere næste år.
General Motors (GM) gik teknisk set konkurs efter finanskrakket i 2008, men er gendannet (efter mange er fyret) og igen verdens største bilfabrik. Firmaet har haft overskud de sidste seks kvartaler, men aktieprisen er fortsat lav.
Forskel på folk
I arbejdsstyrken på GM er der 2.400 relativt nyansatte, og de får en stigning i lønnen på 19 kroner i timen til 105 kroner. Arbejdere med anciennitet på GM tjener sådan cirka dobbelt så meget i timen.
General Motors er dog ikke nærige sammenlignet med andre amerikanske bilfabrikker. Lønningerne er 47 procent højere end hos VolksWagen og Hyundai Motors.
GM vil derfor meget gerne, at de dyreste arbejdere siger op eller lader sig pensionere hurtigst muligt. Skrider folk med en vis anciennitet indenfor de kommende to år, får de 54.000 med som tak.
Særlige faggrupper er der stort overskud af. Elektrikere og blikkenslagere kan få 354.000 med, hvis de skynder sig at sige op eller lade sig pensionere inden 31. marts næste år.
[pagebreak]Nye folk er billigere
Forhandlerne og fagforeningen er blevet enige om disse bonusser for at komme af med ældre og dyrere arbejdere. Det betyder ikke, at General Motors har for mange folk. Nyansatte er bare billigere.
Nyhedsbureauet Bloomberg rapporterer, at aftalen holder lønomkostningerne i skak og sikrer firmaets profit af hensyn til aktionærerne. Ikke overraskende har UAW søgt højere løn og bonusser, end er forhandlet hjem.
United Auto Workers har fået lovning på at GM oprettet 6.400 nye jobs på flere fabrikker.
Fagbossen siger
I henhold til Bloomberg udtaler UAW lederen Bob King, at forhandlerne har koncentreret sig om at hæve lønnen for nyansatte, så de kan få en rimelig mellemklasse levestandard.
Bob King mener, at de forhandlede bonusser er helt rimelige. På grund af kriser i bilindustrien har arbejderne opgivet goder for mellem 35 og 165.000 kroner siden 2005 – hver.
Næste runde i UAW forhandlingerne gælder bilfabrikker hos Ford og Chrysler (Fiat). Fagforeningen organiserer 120.000 arbejdere. Derefter vil lederne forsøge at organisere de ansatte på bilfabrikanter, der holder til i right-to-work stater, der gør organisering vanskelig.
Mens UAW har en aftale om ikke at strejke med GM gælder det samme ikke for Ford, der modsat GM overlevede finanskrisen uden offentlig hjælp. Med Ford er der ingen aftale om hverken strejkestop eller voldgift.
Dan Larsen er Avisen.dk's USA-ekspert. Han har i en årrække været USA-korrespondent for danske medier. I den kommende tid vil han følge USA med særlig vægt på fagbevægelsen og valget i 2012.