Selvom Københavns Kommune for længst har erkendt, at en mail fra den 53-årige Charlotte Pedersen var spam, har mailen stadig betydning for hendes sagsbehandling, mener hun.
- Du skal ikke fortælle mig, at den her mail ikke har haft indflydelse på, at jeg ikke længere får hjemmebesøg. Det er hamrende irriterede, at de (Københavns Kommune red.) ikke sørger for at have styr på deres ting, siger hun til Avisen.dk.
Har ikke rejst efter ulykke
Lad os først spole tiden tilbage til marts 2014, hvor Charlotte Pedersen, der bor i Tingbjerg lidt uden for København, får en mail fra sin sagsbehandler.
I mailen, som Avisen.dk har set, står der, at Charlotte Pedersens muligvis skal trækkes i sin ydelse, da hun er taget på ferie uden at fortælle det til Jobcenteret.
Men som TV2 Lorry kunne fortælle tirsdag var der tale om en misforståelse, da Charlotte Pedersens mail var blevet hacket.
Det betød, at alle på hendes adresseliste - også sagsbehandleren – havde fået en falsk mail om, at Charlotte Pedersen var i Liverpool og havde brug for penge, fordi hendes taske var blevet stjålet.
Problemet var bare, at Charlotte Pedersen ikke havde været på ferie, siden hun i 2003 blev kørt ned af en varevogn i et fodgængerfelt, forklarer hun.
- Jeg kan ikke engang huske, hvornår jeg sidst var ude at rejse. Jeg har været i England en gang før, men det var før, jeg kom til skade, siger Charlotte Pedersen.
Slut med møder i hjemmet
Kommunen nåede ikke at få stoppet Charlotte Pedersens ledighedsydelse, da hun med det samme gjorde opmærksom på fejlen.
Men en anden beslutning, der blev truffet på baggrund af fup-mailen, er bibeholdt, fastslår hun.
I mailen fra sagsbehandleren fremgår det nemlig også, at møder med jobcenteret ikke længere kan foregå som hjemmebesøg.
"Dette fordi du er i stand til at tage ud at rejse, så vurderer vi, at du også kan møde op i jobcenteret" står der i mailen, som er et svar på den falske mail.
Den beslutning lider Charlotte Pedersen stadig under, da det forværrer hendes tilstand at komme ind på jobcenteret, fortæller hun.
- Det er horribelt, for jeg får angstanfald, bare jeg hører ordet jobcenter, siger hun.
Charlotte Pedersens partsrepræsentant Ulf Harbo finder det kritisabelt, at kommunen fastholder beslutningen om at stoppe hjemmebesøgene.
- Det er meget indgribende og har haft meget store konsekvenser, at kommune valgte at afbryde alt, hvad de havde gang i. Helt konkret har det betydet, at der ikke har været nogle møder siden foråret 2014, så der er ikke lavet de lovpligtige revurderinger, siger han.
"De er hensynsløse"
I det hele taget forlader Charlotte Pedersen kun sin lejlighed, som hun deler med sin voksne søn, når hun skal handle, fortæller hun. Og turene foregår altid på en el-scooter, som kommunen har bevilget.
Efter sin ulykke fik hun nemlig flere varige mén. Hun kan ikke stå oprejst i lang tid af gangen og heller ikke løfte sine arme over hovedet, fortæller hun. Derfor får hun hjemmehjælp tre gange om ugen.
- De tager ikke hensyn til, at jeg ikke kan komme ud af min lejlighed. Jeg kan kun bevæge mig cirka syv til ti meter uden en kørestol, siger Charlotte Pedersen.
El-scooteren har ikke strøm til at køre hele vejen fra hendes hjem til jobcenteret i København, mener Charlotte Pedersen.
Kommune: Hjemmebesøg ikke nødvendige
I Københavns Kommune, oplyser chef for Ydelsesservice, Dorthe Vang Kristensen, i en mail til Avisen.dk, at mailen ikke indgik i den videre sagsbehandling at da det blev klart, at den pågældende email var hacket.
- Ifølge loven skal man møde op på jobcenteret med mindre, man er undtaget. Jobcentret har foretaget hjemmebesøg hos borgeren, men ud fra sagens helbredsoplysninger, og fordi Charlotte Pedersen var tildelt en el-scooter, vurderede jobcentret, at det ikke var nødvendigt med flere hjemmebesøg. Borgeren er også efterfølgende flere gange mødt op på jobcenteret, siger Dorthe Vang Kristensen.
Hun er generelt ærgerlig over sagen.
- Det er en meget kedelig sag, som vi beklager. Heldigvis fik vi hurtigt rettet op på sagen, da det skete for to et halvt år siden. Når vi har en halv million udbetalinger om året, er det vigtigt, vi hurtigt fanger vore fejl og fokuserer på at undgå dem i fremtiden. Jeg hæfter mig også ved at borgerrådgiveren roser os for at gøre en stor indsats for at undgå fejl i vores sagsbehandling, siger Dorthe Vang Kristensen.
Hun oplyser desuden, at forvaltningen som udgangspunkt kommunikerer ved hjælp af e-boks, og det giver en stor sikkerhed. Ved tvivlspørgsmål skal forvaltningen altid tage kontakt til borgeren, lyder det.