Hvis du træder lidt for hårdt på speederen på vej mod skiferien i Alperne og bliver blitzet på den tyske Autobahn, kan du i dag være heldig aldrig at modtage fartbøden.
Men snart slipper heldet op for danske trafiksyndere i udlandet. Nye EU-regler, som ventes vedtaget i Europaparlamentet onsdag, vil nemlig gøre Danmark til en del af EU-samarbejdet om opsporing af trafiksyndere.
De nye EU-regler betyder helt konkret, at politiet i de 27 andre EU-lande får adgang til det danske motorkøretøjsregister, så de kan finde oplysninger om bil- og motorcykelejere ud fra nummerpladen og opkræve bøden.
FDM: Få styr på reglerne, inden du kører hjemmefra
Selvom der uden tvivl er flere fartbøder på vej til danske bilister, så får lovændringen fuld støtte fra bilejernes organisation, FDM.
- Det hele udspringer jo af et ønske om at højne trafiksikkerheden, så som det er nu, har vi ingen betænkeligheder. Det burde alt andet lige få en præventiv effekt og forhåbentligt nedbringe antallet af ulykker, siger Per Alkestrup, afdelingschef i FDM.
For FDM har det været afgørende, at det er klart defineret i de nye regler, hvornår udenlandske myndigheder kan få adgang til data om de danske bilister.
Og i loven fremgår det klart, at der kun er adgang til de danske registre, hvis der er et konkret match i forhold til specifikke færdselsforseelser som for eksempel at køre for stærkt, køre uden sikkerhedssele og tale i mobiltelefon under kørslen.
Med de nye regler er der i endnu højere grad grund til at kigge nærmere på reglerne i de forskellige lande, hvis man kører på ferie i udlandet, lyder det fra FDM.
- Vi anbefaler jo, at man, inden man kører hjemmefra, sætter sig ind i de forskellige regler, så man ikke uforvarende kommer til at overtræde reglerne. Især når det gælder hastighedsgrænser, promillegrænser og lygteføring, siger Per Alkestrup.
Politiet: Meget begrænset, hvor mange bøder, vi har fået hjem
Hos Rigspolitiet glæder man sig til, at de nye regler træder i kraft i Danmark senest om to år. Dermed får dansk politi nemlig også langt nemmere ved at opkræve bøder fra de udenlandske bilister, der bliver blitzet i den automatiske trafikkontrol herhjemme.
- Det er helt klart noget, vi ser frem til. Det skal jo helst ikke være sådan, at det er straffrit at køre uforsvarligt, fordi man har udenlandske nummerplader, siger Thomas Kristensen, kommunikationsrådgiver i Rigspolitiet.
Danmark har i dag et udvidet samarbejde med de øvrige nordiske lande om opkrævning af bøder på tværs af grænserne. Men i resten af Europa kan der kun hentes bødekroner ind, hvis de udenlandske myndigheder hjælper til, og det er ofte for dyrt og besværligt.
Derfor kan der gemme sig mange millioner ekstra til statskassen, når de danske myndigheder selv får mulighed for at opkræve bøder på tværs af grænserne.
- Vi har ikke noget klart beløb på, hvor mange penge vi er gået glip af, men når vi taler om personer uden for Norden, så har det været meget begrænset, hvor mange bøder vi har fået hjem, siger Thomas Kristensen.
Retsforbeholdet har holdt Danmark ude
EU-samarbejdet om opsporing af trafiksyndere blev faktisk vedtaget tilbage i 2011.
Men tidligere har det været en del af politisamarbejdet, og her har retsforbeholdet holdt Danmark ude af samarbejdet, ligesom Storbritannien og Irland heller ikke har været med.
EU-Domstolen afgjorde sidste år, at lovgivningen skal flyttes over på transportområdet, og så skal alle lande omfattes af reglerne. Danmark skal have implementeret de nye regler senest i maj 2017.
• Hastighedsovertrædelser
• Manglende brug af sikkerhedssele
• Spirituskørsel
• Kørsel under påvirkning af narkotika
• Motorcyklister, der kører uden hjelm
• Kørsel i en kørebane, hvor det ikke er lovligt
• Brug af mobiltelefon eller andre kommunikationsmidler under kørslen