Danskerne klager over bankrådgivning som aldrig før, men de får sjældent noget ud af anstrengelserne. Selv hvis man har ret i klagen, er sandsynligheden for at man får erstatning minimal.
Bankerne slipper for at udbetale erstatning i ni ud af ti sager i Pengeinstitutklagenævnet, skriver Berlingske Tidende.
Ifølge en juraprofessor tilgodeser lovgivningen bankerne, hvilket er problematisk.
"Når banken ikke efterlever reglerne, kan den enkelte kunde kun henholde sig til den almindelige erstatningsret og den almindelige aftaleret, og så kan det være svært at få ret ved Pengeinstitutankenævnet," siger juraprofessor Nina Legind.
Finanstilsynet, der har til opgave at kigge bankerne efter i sømmene, har lavet nogle regler for god skik i bankforretninger. Men disse regler er nyttesløse, mener juraprofessor Lennart Lynge Andersen.
"Der står flere gode ting i "god-skik"-reglerne, men kunderne kan ikke bruge det til noget, når det kommer til stykket," siger han til Berlingske Tidende.
Han henviser til, at Finanstilsynet kan give banken et påbud eller en bøde i henhold til reglerne om god skik, hvis en bank yder dårlig rådgivning, men tilsynet går ikke ind i enkeltsager. Straffen udløser derfor ingen erstatning til kunden.
De to professorer efterlyser en egentlig rådgiverlov og foreslår, at hele området flyttes væk fra Finans-tilsynet og tilbage til Forbrugerombudsmanden, hvor det lå for otte år siden.