Det kan mærkes direkte på landets vagtlægers pengepunge, når de afslutter henvendelser over telefonen frem for at sende syge videre til lægeklinikker.
Hvis samtalen afsluttes i telefonen, udløser det nemlig et honorar på 90 kroner til vagtlægen, mens honoraret falder til 39 kroner, hvis en patient sendes videre til konsultation hos en vagtlæge eller et besøg. Det skriver DR.
Og en sådan prisforskel bekymrer flere patientforeninger, som DR Nyheder har været i kontakt med.
- Det er vi yderst skeptiske overfor. Vi synes ikke, at det hører sig hjemme, at man honorerer på den måde for at afslutte en sag, siger Torben Gudmundsson, formand Patientforeningen Danmark.
Hos Danske Patienter er man enig.
- Konsekvenserne er, at der er nogen, som er blevet behandlet mindre, end de burde være, eller at behandlingen er kommet senere i gang, frygter formand Lars Engberg.
Ordningen blev indført allerede i 1992, og siden da er antallet af opkald, der afsluttes over telefon steget fra 26 procent i 1992 til 57 procent i dag.
Der findes ikke nogen undersøgelser, som viser, at honorarordningen betyder, at patienter af den grund bliver behandlet forkert.
Men ifølge professor i økonomistyring på blandt andet hostpitaler, Per Nicolai Bukh, er der alligevelgrund til bekymring.
- Der er adskillige erfaringer fra udlandet og også herhjemme, der viser, at økonomiske incitamenter påvirker adfærden hos fagprofessionelle herunder også læger, siger han til DR.
Danske Regioner foretog i 2009 en stikprøve, som viste, at en vagtlæge kan tjene op til 18.000 kroner på en enkelt vagt i telefonvisitationen.