Juleaften nærmer sig, og man kan jo ikke have en juleaften uden et juletræ. Men hvordan får man det lige transporteret hjem på den mest hensigtsmæssige måde?
Vælger du bilen, er der visse ting, du skal være opmærksom på. Et juletræ, der ikke er spændt korrekt fast på taget, kan nemlig være farligt at køre med.
Det fortæller Peter Sahl, der er teknisk konsulent hos FDM.
At et grantræ kan blive livsfarligt har FDM's tyske søsterklub, ADAC, demonstreret i en crashtest.
Her viste en crashtest, hvordan et træ, der ikke er spændt godt nok fast, bliver til fare for andre trafikanter ved et sammenstød med blot 50 km/t.
Et træ blev spændt løseligt på tagbøjlerne, hvorefter testbilen blev udsat for en simuleret kollision med 50 km/t, hvorefter træet smøg sig ud af remmene, fløj hen over motorhjelmen og videre frem med mangedoblet vægt, så det kunne blive fatalt for en person at blive ramt.
Derfor er det ifølge Peter Sahl vigtigt, at man bruger det rigtige udstyr, når man spænder sit træ fast.
- Vi anbefaler, at man har korrekt udstyr til det. Det gælder både i forhold til brug af tagbøjler på bilen men også ved at bruge de rigtige remme til at spænde træet fast med, siger han til Ritzau Fokus.
Testen fra ADAC viste, at et træ, der var forsvarligt spændt fast, belastede tagbøjlerne med 750 kg
De rigtige remme kan i Peter Sahls optik være såkaldte lastremme, som du kan spænde efter med. Anbefalingen skyldes også, at lastremme modsat elastikker eller reb er testet til at skulle virke.
Derudover anbefaler han heller ikke, at man laster juletræet direkte oven på taget. Det kan både give ridser på bilen, men muligheden for at spænde træet fast er også dårligere, da du bliver nødt til have spænderne ind gennem vinduerne.
- Vi anbefaler også, at træet transporteres i et net, for at man kan spænde det ordentligt ned. Du har bedre styr på nedspændingen, når grenene er samlet, siger Peter Sahl.
Når man vælger at transportere sit juletræ oven på sin bil, skal man være opmærksom på, at der kan være en vægtgrænse.
- Her er den typiske maksimumsgrænse på mellem 50 og 75 kilo, og i mange tilfælde står det også direkte på tagbøjlerne, hvor mange kilo de må belastes med, siger Peter Sahl.
Hvis dit juletræ ikke er alt for stort, kan du også transportere det inde i bilen. Gør man det, bør man altid laste træet med foden først. Og kan man ikke lukke bagklappen, bør den holdes nede med en rem - såfremt lygter og nummerplade fortsat er synlige.
Du kan risikere at komme på kant med færdselsloven, hvis ikke du spænder dit juletræ godt nok fast på taget.
I færdselsloven står der, at "gods ikke må være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet".
Derudover må hverken lygter eller nummerplade være skjult.
Overtræder man denne paragraf, kan det udløse et bødeforlæg på 1000 kroner, hvilket må siges at være en god grund til at tjekke bilen efter, inden man kører af sted med juletræet.
- Spidsen på træet skal pege bagud, og træet skal spændes fast med nogle gode spænderemme - gerne lastremme - to steder på træet. Den ene skal sidde godt rundt om stammen i rodenden foran på bilen.
- Længden på træet er intet problem. Det må være op til 12 meter langt, men hos FDM anbefaler man alligevel, at man ikke transporterer et træ, der er ikke stemmer overens med bilens længde.
- Rager træet mere end en meter ud over enden eller fronten på bilen, skal det afmærkes. I dagslys kan det være med en hvid klud eller et refleksmærke, mens der i lygtetændingstiden skal være en lygte hægtet på træet.
Kilde: FDM.
/ritzau/FOKUS