Politiet indrømmer: Vi gør ikke noget ved ulovlig kørsel
Kim Christiansen kalder det en elendig undskyldning, at der ikke er ressourcer nok til lave kontrol af cabotage-kørsel. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Politiet gør ikke nok imod cabotage-kørsel. Det erkender de i et svar til Folketinget.

Dansk politi sigtede i 2016 169 udenlandske vognmænd for ulovlig piratkørsel og brud på reglerne om cabotagekørsel. Men Rigspolitiet erkender, at der ikke sættes ind, når det gælder ulovlige hvil i lastbilerne og østeuropæiske chauffører, der presses til at bo i lastbilerne under primitive forhold i månedsvis, skriver Fagbladet 3F.

Årsag: Det kræver for mange ressourcer.

Det fremgår af et svar i Folketinget til SF's transportordfører Karsten Hønge, der har stillet spørgsmål til justitsminister Søren Pape Poulsen (K).

Det er ulovligt at holde hvil i lastbilerne hver weekend i månedsvis i træk. Og lande som Tyskland, Frankrig og Belgien har de seneste år strammet kontrollen og hævet bødestraffen til de vognmænd og speditører, der har ansvaret for at chaufførerne presses ud i et nomadeliv i lastbilerne. I Frankrig er der nu åbnet op for bøder på op til en kvart million kroner.

Dårlig undskyldning

Transportordfører for Dansk Folkeparti Kim Christiansen kalder det en elendig undskyldning, at kontrol kræver for mange ressourcer.

- Politiet skal bekæmpe ulovligheder, og den opgave skal de simpelthen løfte. Det er vigtigt, for ellers bliver transporterhvervet smadret med løndumping og unfair konkurrence. Det er op til justitsministeren at få styr på det, og det skal han sørge for, siger han, og understreger, at kampen mod social dumping ligger Dansk Folkeparti nær.

- Vi vil forsøge at generere flere penge på finansloven til formålet. Det er et emne vi vil diskutere med regeringen. Først skal kontrollen fungere, og så skal bøderne måske hæves, siger han.

Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn kalder den manglende kontrol fuldstændig uacceptabel.

- At politiet lader det passere, betyder, at der er chauffører, der lever under kummerlige forhold, og at fair konkurrence er sat ud af kraft med underbetalte chauffører. Det tager vi op med justitsministeren, og vi forventer høj prioritering. Det er helt oplagt at tage det op i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, siger Rasmus Prehn.

Brug for ekstra midler

Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport, efterlyser handling fra de danske politikere og flere millioner til kontrol mod piratkørsel sat på finansloven.

- I disse dage forhandler politikerne finanslov for 2018. Og et af de steder, der er brug for ekstra midler, er til politiets kontrol mod social dumping, ulovlig piratkørsel og virksomheder, der presser udenlandske chauffører ud i ulovligheder, siger Jan Villadsen.

Han henviser til, at lande som Frankrig, Tyskland og Belgien har overhalet Danmark, når det gælder indsats og kontrol mod social dumping i transportbranchen.

https://fagbladet3f.dk/artikel/store-huller-i-politiets-kontrol-med-piratkoersel