Flere af landets pensionsselskaber bruger detektiver til at overvåge deres kunder, hvis der er mistanke om svindel i sager om tab af erhvervsevne. Det viser en rundringning til landets største pensionsselskaber, som Finans har foretaget.
Pensionsselskaberne kopierer dermed en praksis, som forsikringsselskaberne har benyttet i årevis.
Landets største pensionsselskab PFA Pension har undersøgt 53 kunder for svindel de seneste år - syv af dem med decideret overvågning.
"Vi hverken kan eller vil acceptere, at der er kunder, som forsøger at snyde PFA for store millionbeløb i forbindelse med sager om tilkendelse af f.eks. invalidepension. Heldigvis er det uhyre sjældent, at vi må skride så langt som til observation i disse sager," siger Dorthe Bundgaard, juridisk direktør i PFA Pension.
Topdanmark har en afdeling på 13 mand, som holder øje med fusk i såvel forsikrings- som pensionsafdeling. Selskabet har i gennemsnit 500 sager om året, hvor der er mistanke om fusk, men kun de 10 af dem vedrører pensionskunder. Resten vedrører forsikringssvindel.
Forbrugerrådet Tænk har fulgt udviklingen i forsikringsbranchen med bekymring, og det er nyt for Forbrugerrådet, at pensionsselskaberne følger trop.
"Vi synes, man skal være meget forsigtig med at anvende mere aggressive overvågningsformer over for sine kunder. Det er helt okay, at selskaberne forholder sig til, om folk forsøger at snyde - at de googler og spørger ind til, om det virkelig kan være rigtigt. Men at begynde at pudse detektiver på folk, det ved vi, at folk opfatter som ekstremt intimiderende," siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.