Når Dorte Børgesen og hendes kolleger bevæger sig ud blandt andre pædagoger, føler de ikke, at de kan få lov at fortælle om deres store glæde ved arbejde i en daginstitution i Skanderborg. Det skriver hun i et debatindlæg i Politiken.
Men det er ærgerligt, at det skal være sådan, for som pædagog vokser man med de succeser, man har, og det kommer børnene til gode, som også vokser af det, fortæller Dorte Børgesen til Avisen.dk.
Samtidig skaber det et bedre arbejdsmiljø, når man sammen kan skabe bedre rammer for sit arbejde.
- Andre kan jo lære noget af de succeser, vi oplever. Jeg synes, det er fedt at kunne fortælle, hvad vi har gjort, der har været en succes, for så kan andre tage det til sig og blive inspireret, siger Dorte Børgesen til Avisen.dk.
Pædagoger er pressede
Dorte Børgesen anerkender, at mange pædagoger er pressede, og på hendes egen arbejdsplads er normeringen ikke bedre end andre steder. Og derfor understreger hun også vigtigheden af rummelighed som forudsætning for, at der kan skabes bedre rammer og vilkår for alle pædagoger.
- Det, der skal til, er, at vi lytter til hinanden. Jeg har også gået og tænkt over, at ingen jo gider lytte til mig fortælle om alle de gode ting, jeg oplever. Men på den måde distancerer jeg jo mig selv fra de andre pædagoger.
- Samtidig kan jeg godt forstå, at det kan være svært at høre på nogen, der lykkes med noget, man ikke selv lykkes med, og det er jo også noget, jeg skal tage til mig, siger Dorte Børgesen.
Derfor handler det ifølge Dorte Børgesen om, at alle tør lægge deres eget til side og prøve at kigge andre steder – både de steder, hvor pædagogerne har det godt, og de steder, hvor pædagogerne har det skidt.
En god leder er nøglen
På Dorte Børgesens arbejdsplads har nøglen til succes ifølge hende været en god leder og gode kolleger, der sætter pris på og giver plads til, at pædagogerne er forskellige. Det betyder, at hver pædagog har frihed til at udfolde sig som den pædagog, de har lyst til, og der er skabt en enorm tillid mellem lederen og medarbejderne, men også medarbejderne imellem.
- Min leder har en filosofi om, at begejstrede medarbejdere skaber begejstrede børn. Så det er simpelthen, fordi jeg får lov at arbejde med det, jeg brænder for inden for mit felt. Det handler om, at vi ser mulighederne i stedet for at se begrænsningerne, siger hun.
Derfor så Dorte Børgesen gerne, at den pædagogiske faglighed også får lov at fylde i debatten om pædagogers arbejde.
- Vi skal sørge for, at vi får alle sider af faget med. Hvis der kun er historier om, hvor travlt vi har, kan jeg godt være nervøs for, at vi bliver set som brokkehoveder. Jeg ved, at de pædagoger, der har det svært, også kan en masse. Det skal vi have frem.
- Der er ingen tvivl om, at der mangler hænder og penge, men vi bliver nødt til at fortælle, hvad vi også kan, uden at det hele tiden bliver hængt op på dårlige normeringer eller generelt manglende ressourcer, siger hun.