Harm lokofører: Man vil have det til at ligne, at vi ikke laver en fis
- Det gør mig harm, at man vil have det til at ligne, at vi ikke laver en fis, siger lokomotivfører Søren Andersen til Avisen.dk. Foto: Privat.
Lokomotivfører Søren Andersen er stærkt utilfreds med det billede, som en artikel tegner af hans arbejdstid

Der bliver brugt ufine regnemetoder, når det fremstilles som om, at lokomotivførere kun kører med pendlere og andre rejsende i få timer hver vagt.

Det mener Søren Andersen, der selv arbejder som lokomotivfører i DSB. Den 36-årige odenseaners kritik er rettet mod en artikel, som blev publiceret af Berlingske søndag.

Heri står der, at lokomotivførerne i DSB i gennemsnit bruger to timer og 15 minutter på at køre med passagerer under en vagt på syv timer.  

- Det gør mig harm, at man vil have det til at ligne, at vi ikke laver en fis. En skolelærer underviser jo ikke kun, men bruger også tid på forberedelse og møder, mens folketingsmedlemmer heller ikke udelukkende sidder i salen og stemmer for eller imod lovgivning en hel arbejdsdag, siger Søren Andersen til Avisen.dk.

Ifølge lokomotivføreren selv, har han brugt otte-ni timer på at køre med passagerer over de sidste to dage.

Kritik på Facebook

Søren Andersen er dog vant til at møde ind til et hav af forskellige arbejdsopgaver, som ikke har noget med transport af passagerer at gøre.

Han henviser blandt andet til, at lokomotivførerne er med til at klargøre togene om morgenen, rengøre og lukke togene ned om aftenen og hjælpe med at uddanne nye lokomotivfører. 

Der er også vagter kaldet terminaltjeneste, hvor Søren Andersen har natarbejde, og tager imod tog og fører tjek af togets sikkerhed og stand.

- Når man har morgen eller aftenvagter, kan der godt gå meget tid med at starte op eller være med til at reparere togene. Der er selvfølgelig også spildtid i forbindelse med arbejdet, men jeg kan jo ikke være i et tog, der ankommer på perronen det ene øjeblik og så sidde i et nyt tog på et splitsekund, siger Søren Andersen.

Det er ikke kun lokomotivføreren, der er kritisk overfor artiklens vinkel. 

På sociale medier som Facebook og Twitter har artiklen fået kritik for at medregne sygdom, orlov, uddannelse og ferie i arbejdstiden.

Det, mener journalister såvel som andre læsere, er med til at give et skævt billede af, hvor meget reelt arbejde lokomotivførere i DSB udfører. Ligeledes er det ikke til at finde en kilde til de tal, som danner grundlag for udregningen.   

Et udsnit af reaktionerne kan læses herunder. Artiklen fortsætter efterfølgende.

 

 

Et forkert regnestykke

Nyheden om de DSB-ansattes arbejdstid skabte også en reaktion hos Liberal Alliances transportordfører Leif Mikkelsen.

I Berlingskes artikel kommenterer folketingsmedlemmet, at det 'ikke er godt nok', og at DSB 'skulle gøre noget ved det'. 

Søren Andersen er altid klar på at diskutere sit arbejde, men han mener ikke, at størstedelen af hans arbejdsdag går med overflødige opgaver eller at vente på tog.  

- Det kan lyde mærkeligt, at jeg har nogle vagter, hvor jeg nærmest ikke kører med rejsende, men der foregår mange ting bag kulissen, som skal sikre, at det hele kan køre sikkert på skinnerne. Jeg synes, at Berlingske har en forkert måde at sætte regnestykket op på, siger Søren Andersen.

via Listen To News