Sygeplejersken Emilie hyldet med pris: Gør patienterne trygge
Henter afspiller ...
Emilie Jakobsen formår trods en travl og til tider underbemandet hverdag at give patienterne den rigtige behandling. Foto: Avisen.dk
- Jeg er meget stolt, siger den nyuddannede sygeplejerske Emilie Jakobsen, der har vundet Patienternes Pris for sin indsats på Nordsjællands Hospital.

Sygeplejersken Emilie Jakobsen spiller en særlig rolle for patienterne på hjerteafdelingen på Nordsjællands Hospital i Hillerød.

I en travl hverdag formår hun at udvise stor faglighed og medmenneskelighed, og hun sørger for, at patienter føler sig trygge og involverede i hele deres behandlingsforløb. Emilie Jakobsen har netop vundet den årlige Patienternes Pris for sit arbejde på Kardiologisk Afdeling. 

Hun ser prisen som en kæmpe anerkendelse:

- Jeg er meget stolt. I det sundhedsvæsen, vi har i dag, er det bare dejligt, at patienterne sætter pris på det, jeg laver, siger Emilie Jakobsen til Avisen.dk, mens hun holder den alarm i hånden, der skal give besked, når en patient har brug for hende.

Emilie Jakobsen lægger vægt på at have tid til at sætte patienten godt ind i, hvad der skal foregå på hospitalet. Det betyder, at der er samtaler både før og efter for eksempel en operation. Emilie Jakobsen møder patienten med smil, forståelse og intet hastværk.

Patienternes begrundelse for at indstille Emilie Jakobsen til Patienternes Pris er blandt andet, at hun udviser stor medmenneskelighed, har en stor evne til at sætte sig ind i patienternes situation, altid er smilende og sætter patienterne ind i alle aspekter af deres behandling.

- Jeg tror, det vigtigste er, at jeg er glad for at gå på arbejde. Der er selvfølgelig meget faglighed på spil, men der er også mange svære situationer, man skal turde være i, siger Emilie Jakobsen.

Artiklen fortsætter efter faktaboksen

Emilie Jakobsen har blandt andet vundet Patienternes Pris for sin høje faglighed, for sin ekstraordinært store portion medmenneskelighed, fordi hun altid er glad, fordi hun tager patienten med gennem alle aspekter af behandlingen, og fordi hun meget udførligt giver den rette information. 

En patient har i sin indstilling begrundet følgende:

- Emilie gjorde under mit 8 dages indlæggelse en ekstraordinær indsats for at sætte mig ind i aspekterne omkring en pacemakeroperation, og hun var utrolig aktiv medvirkende i en behandling af stor menneskelig værdi, og på fagligt højt niveau.

 

UDVID

Betyder meget som nyuddannet

Den 25-årige sygeplejerske har kun været færdiguddannet i et år, og derfor er det et ekstra skulderklap for hende, at hun har vundet prisen.

- Det giver mig jo selvtillid. Som ung og ny kan jeg godt tænke, om jeg nu er god nok til det her, og det bliver så bekræftet i, at jeg er, siger Emilie Jakobsen.

Med i prisen følger også 20.000 kroner til Kardiologisk Afdeling for at forbedre forholdene for patienterne udover deres møde med Emilie Jakobsen.

Fordi mange patienter på Kardiologisk Afdeling er igennem svære og hårde sygdomsforløb, mener Emilie Jakobsen, at det netop også er vigtigt at kunne sætte alvoren lidt til side og gøre plads til humor.

- Man skal kunne være den alvorlige sygeplejerske, der kan fortælle om, hvordan en operation skal foregå, men samtidig skal man kunne hygge og grine med patienterne, for nogle af dem er jo indlagt i lang tid, siger hun.

Kolleger hjælper til

Emilie Jakobsen slår fast, at hun ikke havde været i stand til at vinde prisen uden den store, daglige støtte fra sine kolleger på afdelingen.

- Det er vigtigt for mig at sige, at mine kolleger og de rammer, der bliver skabt, er med til at gøre, at jeg netop har en enorm arbejdsglæde og har kunnet udvikle mig som nyuddannet sygeplejerske, siger hun.

Ifølge Emilie Jakobsen er det netop støtte og hjælp fra kollegerne, der gør, at afdelingen kan fungere i en tid, hvor der i sygehusvæsenet ofte er underbemanding og mangel på ressourcer.

- Selvom der ofte er overbelægning, er jeg aldrig i tvivl om, at afdelingen gør det rigtig godt. Det er jo nok ikke en problematik, der bliver gjort noget ved lige nu, så det skal vi jo bare lære at leve med, desværre, og det er vi gode til alle sammen, siger hun.

Om Patienternes Pris

Hvert år uddeler Nordsjællands Hospital Patienternes Pris til en afdeling eller medarbejder, der er indstillet af patienterne og udvalgt af en dommerkomité. 

Det er 5. år i træk, at Nordsjællands Hospital uddeler prisen, og i år har 301 patienter indgivet deres indstillinger til prisen.

UDVID

via Listen To News