Hvorfor græder lille William? Og hvordan kan jeg hjælpe Ida bedst muligt med opmærksomhed og tryghed?
Når de pædagogstuderende står med spørgsmål under deres praktik, er der alt for ofte ikke tid til faglig fordybelse.
De indgår nemlig i for høj grad som ren arbejdskraft i institutionerne, viser en ny Rambøll-evalueringen bestilt af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.
Og den konklusion kan de studerende kun alt for godt nikke genkendende til.
- Vi har ikke tid til at være studerende eller at fordybe os i de ting, vi møder og bliver udfordret i ude i praktikkerne. Vi bliver simpelthen brugt som billig arbejdskraft derude, siger Kathrine Bødker Tegllund, faglig sekretær i de Pædagogstuderendes Landssammenslutning, til Newspaq.
Ifølge de studerende rammes de af, at landets vuggestuer og børnehaver kæmper med dårlig økonomi og for lave normeringer.
- Det ser jo sørgeligt ud. Som rapporten viser, så har vi forsvindende få timer på uddannelsen, og vores praktikperioder er stærkt udfordrede af det ansættelsesforhold, vi er i, forklarer hun videre.
Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) melder nu, at han over de næste tre år vil stille større krav til professionshøjskolerne, der uddanner pædagoger.
- Jeg vil indgå i en skarp dialog med skolerne og via kontrakter forpligte dem på at udvikle kvaliteten og dermed også timetallet, siger han til Newspaq.
Men det er symptombehandling, lyder det fra de studerende.
- Det er ikke det, der gør, at vi får tyve timer eller får mere undervisning. Vi får sådan set bare klarlagt, hvor lidt undervisning vi får. Groft sagt vil jeg sige, at det kan vi ikke bruge til så meget, lyder det fra Kathrine Bødker Tegllund.
De studerende ønsker derimod et løfte om minimum tyve timers undervisning om ugen, og at den lønnede praktik afskaffes.
På den måde sættes de fri af normeringen på institutionerne, hvilket kan give tid til eksempelvis vejledning og deltagelse i personalekurser og -møder.