Administration 

Ny rapport: Lavpris-piloter filer på flysikkerheden

Det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk. (Foto: Colourbox)

En ny, stor undersøgelse slår nu fast, at mange ikke-fastansatte piloter, der arbejder for lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian, har svært ved at gøre op med arbejdsgiverens ordrer, selv om piloterne kan gøre indsigelser med flysikkerhed som begrundelse. Nogle frygter for deres professionelle karriere, lyder det.

Piloter, der ikke er fastansatte og flyver for lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin, kan ikke altid sige fra over for arbejdsgiverens direkte instruks, selv om de kan argumenterer for, at flysikkerheden er i fare.

Det viser en helt ny, omfattende undersøgelse, der er udarbejdet på baggrund af spørgeskemasvar fra 6.633 anonyme, europæiske piloter. Rapporten fra universitetet i belgiske Gent udkommer torsdag og afdækker omfanget og konsekvenserne af atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart.

LÆS OGSÅ: Ryanair-ansat: 10.000 kr om måneden og ingen ferie

Arbejdsgiveren bestemmer

16 procent af alle europæiske piloter er således ikke direkte ansat af det selskab, de flyver for. Af dem er 46,6 procent ”stærkt” eller ”overvejende” uenige i udsagnet: ”Jeg kan ændre luftfartsselskabets instrukser, hvis jeg for eksempel gør indsigelser baseret på flysikkerheden, mit ansvar eller sundhed og sikkerhed”. I stedet svarer langt de fleste, at det er arbejdsgiveren, der bestemmer i sådanne tilfælde.

Mere end 80 procent af samme gruppe arbejder for et lavprisselskab. Her er halvdelen af piloterne generelt atypisk ansat. Det betyder ifølge undersøgelsen, at de eksempelvis tager det arbejde, de kan få gennem vikarbureauer, er selvstændige eller arbejder på såkaldte nul-time-kontrakter, der ikke garanterer arbejde, men omvendt presser piloten til at acceptere arbejde, hvor og når som helst arbejdsgiveren dikterer det.

LÆS OGSÅ: Huskekage til Ryanair: Mc Donald's måtte tegne overenskomst

Frygter for karriere

Piloterne, der var uenige i udsagnet, er efterfølgende blevet spurgt, om de sommetider kan være tilbøjelige til at undgå diskussionen med arbejdsgiveren, fordi de frygter, at det kan have negative konsekvenser for deres professionelle karriere. 64,3 procent svarer ja.

I undersøgelsen forklarer en af de anonyme piloter, hvorfor han frygter for flysikkerheden og føler sig presset af deres arbejdsgivere.

”Ud over den sociale virkning, så rammer det også sikkerheden. Selskabet siger: ”Nå, du vil gerne fortsætte med at arbejde for os, men ser du, du var jo syg to gange sidste år, og du modsatte dig en afgang med tekniske afvigelser en enkelt gang, og vi har også kigget på dit brændstofforbrug…," skriver han.

 

Emmanuel Jahan, chef for European Sectoral Social Dialogue for Civil Aviation, der har støttet undersøgelsen, konkluderer, at de europæiske piloter i undersøgelsen er bekymrede for deres arbejdsforhold. Det belaster flypersonalet, siger han i en pressemeddelelse.

Også den europæiske pilotforening (ECA) har noteret sig, at de atypiske ansættelsesforhold kan have konsekvenser for flysikkerheden.

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen, skriver ECA.

Unge rammes

Det er særligt de unge piloter mellem 20 og 30 år, der arbejder under atypiske ansættelsesforhold. Ifølge undersøgelsen er de nyuddannede piloter "ekstremt ringe stillet," på arbejdsmarkedet og en overvejende del arbejder for lavprisselskaber. De slæber rundt på en stor gæld fra studiet, men bliver i nogle tilfælde nødt til at indordne sig under "betale for at flyve-ordninger".

De bliver altså nødt til at betale for at få lov til at flyve, for at optjene nok timer i luften, så de kan avancere yderligere. Det kritiserer undersøgelsens forfattere med professor i europæisk sociallovgivning, Doktor Yves Jorens, i spidsen. Forfatterne foreslår derfor, at EU fremover skal finansiere pilotuddannelserne.

- Omfanget af den gæld, som de unge bærer rundt på, sætter dem ofte i en så svag position, at det kombineret med en "mala fide"-ledelsesstil (bad faith eller ond tro, red), har indflydelse på sikkerhedsforanstaltningerne, skriver de.

For stor fokus på omkostninger

En tragisk flyulykke fra 2010 har tidligere diskuteret, hvordan hårdt pres fra overordnede kan have frygtelige konsekvenser for piloter. Kaptajnen på det fly, der styrtede ned i Rusland med blandt andet den polske præsident ombord, var angiveligt blevet presset til at lande i dårlige vejrforhold. En udskrift fra flyets sorte boks viste ifølge polsk tv, at piloten sagde: ”Hvis ikke han lander, slår han mig ihjel.” Det fremgår dog ikke, hvem ”han” er.

Den afdøde præsident tvang i 2008 en anden pilot til at lande et fly i Georgiens hovedstad, Tbilisi, selv om vejrforholdene var dårlige. Piloten afviste og landede i Aserbajdsjan.

LÆS OGSÅ: Joachim B. om Ryanair-løn: Hvad kommer det os ved?

Den nye undersøgelse, der er delvist finansieret af EU, slår fast, at det største problem i forhold til flysikkerhed, er, at nogle ledelsesstile i branchen generelt har ”for stor fokus på at minimere omkostninger, ligegyldigt hvad konsekvenserne måtte være”. Og det stemmer ikke overens med gældende regler om hviletid og sikkerhed, skriver undersøgelsens forfattere.

"Skal løses hurtigst muligt"

- En forretningsmodel som sigter efter eller resulterer i, (…) at personalet er bange for at fortælle om sikkerhedsforhold (…), er uforenelig med sådanne sikkerhedsbestemmelser. Dermed er effektiv monitorering af, om disse bestemmelser bliver overholdt en foranstaltning til at bekæmpe (…) potentielt farlige situationer, skriver forfatterne.

LÆS OGSÅ: Reklamechef: Ryanair er en gave til fagbevægelsen

De konkluderer også, at ”dette problem hurtigst muligt skal løses.”

Ryanair er det flyselskab, som flest piloter i undersøgelsen oplyser, de arbejder for. Syv ud af ti Ryanair-piloter fortæller, at de ikke er fastansatte, og samtidig er Ryanair det selskab i undersøgelsen, hvor flest piloter arbejder på nul-time-kontrakter. Det irske lavprisselskab, der til marts åbner flyvninger til og fra Københavns Lufthavn, er kendt for at tilbyde lave lønninger og barske ansættelsesvilkår til deres ansatte og har hidtil afvist at forhandle overenskomst med den danske fagbevægelse. LO modsvar har været at slæbe selskabet i Arbejdsretten.

LÆS OGSÅ: LO slæber Ryanair i retten

"Ryanair presser flåden"

Arbejdsmarkedsforsker og leder af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Orgnisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet, lektor Søren Kaj Andersen, ved ikke, om sikkerheden er bedre eller værre hos lavprisselskabet Ryanair sammenlignet med andre selskaber.

LÆS OGSÅ: Ryanair truet af blokade i Danmark

- Men det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk.

Han har indtryk af, at Ryanair "går meget aggressivt" til værks, når det gælder om at holde udgifterne nede til stewardesser, piloter og andre. Det samme gælder selskabets mere end 300 fly.

- Ryanair presser også sin flyflåde forstået på den måde, at deres fly vist nok kun må være omkring 20 minutter på jorden, før de skal være oppe igen, siger Søren Kaj Andersen.

LÆS OGSÅ: Ryanair: I er vel ikke så dumme at sige nej til job?

I en rapport fra 2014 slår Trafikstyrelsen fast, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogle indikationer på, at de luftfartsselskaber, der anvender fleksible bemandings- og ansættelsesordninger, som for eksempel Ryanair, har et lavere sikkerhedsniveau end andre luftfartsselskaber.

Frygter, at det påvirker sikkerhed

Men samme rapport konkluderer dog også, at de nuværende sikkerhedsregler blev lavet i en tid, hvor ansættelsesforholdene var ganske anderledes, og derfor kan man ”befrygte, at beskæftigelsesforhold som anført ovenfor med hyppige udskiftninger af personale vil kunne påvirke virksomhedskulturen i relation til sikkerhed.”

LÆS OGSÅ: Forsker: Ryanair ved ikke hvad de er oppe imod

Undersøgelsen af de atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart har generelt vist sig at være så alarmerende for forfatterne bag, at de nu opfordrer ”alle interessenter til at reagere på denne klare advarsel”.

Må ikke ende som søfarten

- Erfaringerne fra den maritime sektor – farlige sikkerhedsproblemer, skatteproblemer og social dumping – må ikke gentages i luftfartsindustrien. I denne henseende er klokken allerede mange minutter over midnat.

LÆS OGSÅ: Socialdemokrat: Tænk dig om, før du køber Ryanair-billet

- Flyselskabernes og de ansattes bekymringer skal tages seriøst. Både i forhold til spørgsmål om fair konkurrence og arbejdsrettigheder, og så skal der sidst, men absolut ikke mindst tages hensyn til de helt klare bekymringer om sikkerhedsproblemerne, konkluderer undersøgelsens forfattere.

"Bullshit"

Personaledirektør Eddie Wilson fra Ryanair har ikke haft lejlighed til at se rapporten fra Gent Universitet. Men han tror ganske enkelt ikke på, at piloter filer på sikkerheden, fordi de har svært ved at sige nej til arbejdsgivere, der forsøger at presse dem til at flyve trods mulige farer.

- Jeg har aldrig før hørt sådan en omgang vanvittig bullshit (vrøvl, red.) Der er ingen i Ryanair eller i andre flyselskabers hovedkvarterer, der beordrer piloter i flyene til at gøre andet end det, de skal ifølge deres licens til at flyve, siger Eddie Wilson til Avisen.dk.

Han er dødtræt af at høre påstande om, at Ryanair og andre lavprisselskaber skulle have flere problemer end andre flyselskaber med sikkerheden.

- Nu har jeg hørt på det bullshit og nonsens om flysikkerhed i årevis.Det her jo ikke et spørgsmålom Ryanair, det er et spørgsmål om, at det er professionelle mænd og kvinder, der styrer flyene. Og jeg er sikker på, at de gør, hvad de skal ifølge lovgivningen.

"Har fløjet både syg og stresset"

Adskillige piloter skriver dog i undersøgelsen, at sygdom ikke tolereres. Man bliver kaldt til samtaler – og det kan koste en jobbet. Flyselskaberne ser også kritisk på piloternes forbrug af brændstof og forventer, at de sparer på alle områder, lyder det fra piloterne.

”Jeg har fløjet både syg og stresset. Det er nemt for dem at sige, at det er mit eget ansvar kun at flyve, når man er frisk, og så ignorere det pres, vi er under. De gør det tydeligt for os, at sygdom ikke tolereres,” skriver en pilot for eksempel.

 

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen.

kraner i bybilledet
Krimi

Mand er faldet ned fra kran under arbejde

Nyheder

Harvey Weinsteins voldtægtsdom omstødt

en sangerinde på scenen
Kendte

Superstjerne flyver første klasse - datteren på monkey

Sukkenes bro i Venedig
Nyheder

Tusinder køber billet til Venedig 

portræt mand
Kendte

Populær vært

må trække stikket

portræt mand
Krimi

Politiet efterlyser:
Tag ikke kontakt

logo på retsbygning
Krimi

Forældre må ikke

kramme deres søn 

Mand og kvinde
Nyheder

Nye billeder: Sådan

har du aldrig set dem

Mand og kvinde
Kendte

Flytter sammen

Nyheder

Børsen: Driften er normal

Mand og kvinde
Kendte

Nyt ansigt for

150.000 kroner

rød mælle
Sport

Vingerne er faldet af

kø på motorvej
Krimi

Hagl skaber

kaos på motorvej

portræt mand
Nyheder

Tre skibe angrebet

Nyheder

Vi sætter stadig

hveder på bordet

portræt mand
Nyheder

Forlanger svar om

massegrave i Gaza

et par sidder ved et telt
Livsstil

Campingpladser er populære – campingvogne er ikke

kastrup lufthavn
Nyheder

Flystrejke aflyser fly fra Københavns Lufthavn

en lille bil ved den røde løber
Biler

Pioneren Prius

en auktionarius
Helt vildt

Klimt-maleri solgt for 224 mio. kroner

demonstranter med et flag
Nyheder

Rapper dømt til døden 

En smadret bil på en vej
Krimi

Kvinde dræbt i ulykke – mand fængslet

en kæmpe villa ned til en sø
Livsstil

Her er landets dyreste boliger

Nyheder

Boeing i stor krise

en by i et rødt skær
Helt vildt

Athen ser rødt

Mand med indkøbsvogn fyldt med øl og sodavand
Nyheder

Grænsehandel med øl og sodavand lever på lånt tid

Kim Kardashian og Kanye West
Kendte

Superstjerne vil lave porno

Gamle bygninger set ude fra
Krimi

Fem drenge tiltalt for vold på Herlufsholm Kostskole

Lyshåret kvinde foran flag
Kendte

Elvira Pitzner er gravid

Nyheder

Anbefaler prøver i skolen med kunstig intelligens

mand smiler
Kongelige

Grev Nikolais store brøler

Blå blink på politibil
Nyheder

To børn fundet døde i Sverige

Kø på landevej
Nyheder

Dødsulykke:

Hovedvej helt lukket

Biblioteksbygning set ude fra
Nyheder

Politiet skyder og dræber mand på bibliotek

Kvinde poserer på rød løber
Kendte

Fotograf var uvilligt vidne til stjernes bilsex

Mand taler med to kvinder
Debat

Søren Baastrup: Bål, brunsviger og bodyshaming

sanger på scenen
Kendte

Johnny Cash

klar med nyt album 

kvinde med rødt øje
Kongelige

Dronningen ser rødt 

tyk person holder sig på dellerne
Sundhed

Ung forsker:

BMI er forældet

butik smadret
Biler

Smadrede ind i Netto:

Nu kaldes bilen tilbage

politi til stede på vej
Krimi

Politiet massivt til stede

i boligområde 

Nyheder

Dommer til Trump-advokat:

Du er ved at miste al

troværdighed

person ser tv
Film og TV

Streamingtjeneste

vil stoppe deling af

koder 

Retten i aarhus set udefra
Krimi

Tasketyve gik efter ældre kvinder

mand går med alligator
Helt vildt

Video: Nedlægger

alligator på åben gade

folk på vej ind i bygning
Mad og drikke

Stopper salg af

chokolade

Politifolk og en politibil i en skolegård.
Krimi

Seks syrebomber

kastet ind i skolegård

Katerina og Elvira Pitzner på den røde løber.
Kendte

Diamantfamilien

afslører forlovelse

Siden af en politibil
Krimi

16-årig dreng anholdt

efter bombetrussel

En lilla skattekiste
Nyheder

Ægte dansk skattejagt:

Gemmer kiste med

500.000 kroner 

Fra folketinget
Nyheder

Løsgænger

stifter nyt parti

En kuglepen på en lottokupon
Helt vildt

Bliver aldrig

vildere

Hylder i et supermarked.
Nyheder

Dårligt nyt for

forbrugerne

Ulrik Sjølin
Krimi

Betjent brød regel -

tiltalt blev frifundet

Lars Ulrich bag trommerne medtungen ud af munden
Kendte

Koster 48 millioner

En travl hospitalsgang
Nyheder

Frygter for

patientsikkerheden

Nyheder

Gløder blusser

op på Børsen

En helikopter i luften
Nyheder

Helikoptere støder sammen

i luften: 10 personer døde

Kronprins Christian i profil i jakkesæt.
Nyheder

Sneg sig ind til

Christians fødselsdag

Nyheder

Anders Fogh:
Tjener millioner

portræt kvinde
Kendte

Nu er hun hacket

logo på bil
Nyheder

Fortsat brandvagt ved Børsen 

to piger hopper ibassin
Nyheder

Varmen er på vej

Mand og kvinde
Kendte

Er endelig blevet forældre

netto logo
Krimi

Politi søger vidne: Ramt

af bil ved kassen i Netto

statue foran rød bygning
Krimi

Læge havde samleje

med psykiatrisk patient

portræt mand
Nyheder

Trump:

En trist dag for USA

tre hundehvalpe
Nyheder

Efter mishandling:

Klar til adoption 

portræt mand
Nyheder

Asylansøgere til Rwanda 

mønter
Nyheder

Er der penge

på vej til dig?

en mand på krykker
Kongelige

Kong Harald drosler ned

en ladestation
Biler

Ladepark indvies:
Her kan du lade gratis

sammenkopieret billede med mand og politi
Krimi

OVERBLIK: 
Seks dømt - kvinde ankede og fik to år mere for drab på 40-årige Frank Nørgaard

et par foran et hus og to biler
Kendte

Janni Ree:

Det er en lodret løgn

bygninger set fra vejen
Nyheder

Friskole begæret konkurs

en ældre mand
Kongelige

Kong Harald i arbejdstøjet efter sygemelding

Pr på den røde løber
Kendte

DR-vært gravid

et valgsted
Nyheder

Populær feriedestination tager ved valg et skridt mod Kina

en bil salter en vej
Nyheder

Koldt forårsvejr
giver glatte veje