Smukke og eksklusive kjoler, jakkesæt og pelse kan være fristende, men mange synker nok en ekstra gang, når de hører prisen på designertøjet. Derfor skal prisen være synlig på det tøj, der hænger i vinduet.
Forbrugerombudsmanden langer kritik ud efter butikker som Max Mara, Hermès, Ivan Grundahl, Gant og By Malene Birger i centrum af København. De skilter nemlig ikke med prisen, og dermed får folk ikke chancen for at stå på gaden i ro og mag og beslutte sig, om der kan findes et par tusind eller ti til designertøj.
Det skriver 24Timer.
Ifølge Tina Dhanda, der er jurist i forbrugerrådet, er det direkte lovkrav.
"Folk skal kunne se prisen ude fra gaden, så de kan beslutte, om de overhovedet vil gå ind i butikken og er interesserede i varen til den pris. Det er lettere at gå væk fra butikken, hvis man med det samme kan se, at en kjole koster 5.000 kroner, som man ikke har råd til at betale. Hvis det er systematisk, at man ikke skilter med priserne, er det graverende," siger hun til avisen.
Hos de designerbutikker, avisen har spurgt, hævder butikschefer og pr-ansvarlige, at de ikke kender loven på området, men ifølge Tina Dhanda, har de pligt til at sætte sig ind i reglerne.
Og det kan komme til at koste dyrt, siger jurist for Forbrugerombudsmanden, Eva Sjøgren.
"Forbrugerne skal kunne sammenligne priserne på en nem og overskuelig måde. Butiksejerne er forpligtede til at kende loven på området, og de kan faktisk få bøder for ikke at prismærke deres udstillede varer," siger hun til avisen.