Kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen har ikke kun skabt kaos i danske arbejdsløse familiers liv og privatøkonomi. Også for KMD, der står for kommunernes kommunikation med borgere om offentlige ydelser, har det været en lige lovlig stor mundfuld.
På mindre end et år har KMD nemlig i minimum 172.117 tilfælde leveret forkerte oplysninger eller satser til danske arbejdsløse.
Det viser et svar til folketingets beskæftigelsesudvalg fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V). Han understreger, at der er tale om alvorlige fejl.
- Særligt fordi der er tale om borgernes forsørgelsesgrundlag, finder jeg disse fejl helt uacceptable og stærkt bekymrende, skriver ministeren.
KMD's kaos-år
Avisen.dk har siden implementeringen af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen sidste år fulgt KMD tæt. Og det har været et svigefyldt år for KMD, der gang på gang har sendt forkerte breve eller leveret forkerte oplysninger til tusindvis af danskere.
I september kunne Avisen.dk skrive, at KMD havde sendt 43.000 forkerte breve ud. I oktober skrev Avisen.dk, at KMD fejlagtigt havde meddelt 9.000, at de var omfattet af 225-timers reglen, mens det i februar var hele 50.000, som havde fået en forkert kontanthjælpssats.
Svaret til beskæftigelsesudvalget viser dog, at omfanget er endnu større end hidtil troet. De 172.117 enkelttilfælde, hvor borgere har fået forkerte breve, oplysninger, udbetalinger eller satser, er nemlig fordelt over hele 11 it-koks fra juni 2016 til februar 2017.
Du kan se hele listen over de mange fejl her: KMD's kaos-år: Her er de 11 koks, som ramte tusindevis af kontanthjælpsmodtagere
KMD: Vi betaler frimærkerne
Forretningsdirektør for KMD, Ole Jensen, beklager de mange fejl over for Avisen.dk.
Han skriver dog, at fejlene primært har omfattet information og kun i mindre omfang har været i forbindelse med udbetalinger.
- Vi skal være de første til at beklage fejlene. Vi er meget opmærksomme på situationen og af samme årsag har vi iværksat ekstra procedurer, der skal reducere risikoen for nye fejl, skriver Ole Jensen.
KMD påtager sig ansvaret og meddeler, at ingen skal betale for fejludsendte breve. Derfor vil de dække den beskedne udgift, som Udbetaling Danmark måtte have haft i form af ekstra porto.
- Vi indgår selvfølgelig i dialog med Udbetaling Danmark og kommunerne om de fejl, KMD har ansvaret for. Vores kunder skal naturligvis ikke betale for fejludsendte breve, som vi har haft ansvaret for, skriver Ole Jensen til Avisen.dk.
Det største slagsmål mangler
Det største slagsmål i forhold til kommunernes merudgifter i forbindelse med de 172.000 fejl, består dog stadig.
Ifølge Kommunernes Landsforening (KL) har der i landets kommuner været tale om et betydeligt beløb til ekstra mandetimer, der har skulle varetage henvendelser fra bekymrede borgere og manuelt rette op på KMD's fejl.
KL og KMD har ifølge Avisen.dk’s oplysninger været i dialog om en mulig kompensation til kommunerne, dog uden at det – indtil videre – har resulteret i en aftale.
Blot sidste kapitel i strid med KMD
Både Udbetaling Danmark og kommunerne har på det seneste haft andre – og langt mere omfattende – stridigheder med KMD.
I midten af marts indgik KMD og kommunernes it-fællesskab Kombit et forlig, som indebærer, at KMD skal betale 100 millioner kroner i bod til kommunerne for forsinkelser på nye it-støttesystemer, der skulle være leveret for over et år siden.
Og dagen efter valgte Udbetaling Danmark helt at ophæve kontrakten med KMD omkring levering af et nyt it-system til udbetaling af pension. Det nye it-system var på det tidspunkt forsinket i mindst 15 måneder, og Udbetaling Danmark kræver nu et trecifret millionbeløb i kompensation.
Avisen.dk har uden held forsøgt at få en kommentar fra KL før deadline.