Ingen garantier fra S: Kontanthjælpspenge kan ende på billigere biler

Socialdemokratiet vil gerne stemme for at sænke bilafgifterne, men de afviser, at finansieringen skal komme fra kontanthjælpsloftet, som de er imod.
Socialdemokratiets skatteordfører Jesper Petersen.
Socialdemokratiets skatteordfører Jesper Petersen. Foto: Keld Navntoft/Scanpix/arkiv

Fredag blev regeringen og Dansk Folkeparti enige om at sænke registreringsafgiften på biler. For bilbranchen er det en længe ventet aftale, der endelig er faldet på plads. Salget har nemlig stået i stampe i flere uger. 

Det bliver dog kontanthælpsmodtagere, som kommer til at betale for regeringens hede drøm om billigere biler. 

Aftaleparterne finansierer nemlig de lavere afgifter med blandt andet dele af reserven fra jobreform fase I, der indeholder kontanthjælpsloftet, som blev genindført i 2015. 

Bilafgifterne bliver omlagt for samlet 3,5 milliarder fra 2017 til 2025. To milliarder af finansieringen bliver hentet direkte fra kontanthjælpsloftet, viser tallene fra aftaleteksten.

Socialdemokratiet har åbnet op for at tilslutte sig aftalen, men hvordan har partiet det med finansieringen, når de er modstander af kontanthjælpsloftet? 

Avisen.dk har spurgt Socialdemokratiets skatteordfører, Jesper Petersen. 

Hvad siger I til aftalen? Forventer I at stemme for den?

- Der er heldigvis blevet indgået en helt anden registreringsafgift end den, regeringen lagde op til. I stedet for en topskattelettelse til dem med de dyreste biler, er det i stedet familiebilerne, der er i fokus, og samtidig er der fokus på miljø og sikkerhed, siger Jesper Petersen (S) og slår fast:

- Alt i alt er det noget, vi forventer at stemme for. Vi havde selv gjort det anderledes og grønnere på flere måder, hvis vi sad for bordenden. For eksempel er elbilerne helt glemt. Men aftalen er et skridt i den rigtige retning, som vi kan bakke op om.

Kan I også stå inde for den finansiering, som regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt?

- Vi er jo modstander af kontanthjælpsloftet, og vi har også stemt imod det. Vi synes, det er forkert at finansiere en aftale på den måde.

- Men selve aftalen om bilafgifterne, som kommer til afstemning i folketingssalen, forventer vi at stemme for. Men vi ser ikke anderledes på kontanthjælpsloftet i dag, end vi gjorde i går.

Skal man ikke acceptere finansieringskilden, hvis man skal kunne stemme for det?

- Nej, det, der skal til afstemning, er aftalen om registreringsafgiften. Den forventer vi at stemme for. Men det gør os ikke til tilhænger af kontanthjælpsloftet overhovedet.

Men hvis ikke reserven fra jobreform I, og dermed kontanthjælpsloftet, skal være med til at finansiere aftalen. Hvordan vil I så finde pengene?

- Det er jo, som det hele tiden har været, at vi skal finde en finansiering for at afskaffe kontanthjælpsloftet. Men som det nok er læserne bekendt, er vi nødt til at komme tættere på valget, før vi kan se, hvordan den økonomiske situation er. Vi vil ikke udstikke nogle garantier, før vi kender situationen.

Garantier i forhold til hvad?

- I forhold til kontanthjælpsloftet.

Så kontanthjælpsloftet kan blive en finansieringsmulighed?

- Nu synes jeg, du lægger mig ord i munden. Vi er modstander af kontanthjælpsloftet, og vi havde heller ikke finansieret aftalen på den her måde, hvis det var os, der havde siddet for bordenden.

Men hvordan vil I så finde finansieringen til at sænke bilafgifterne, hvis ikke reserven fra kontanthjælpsloftet skal være med til det?

- I regeringens aftale indgår kontanthjælpsloftet som en midlertidig finansiering. Når aftalen er fuldt gennemført, siger regeringen, at den er fuldt finansieret. Vi ville finansiere det på en anden måde.

Vil I være med på en midlertidig finansiering så?

- Vi havde ikke brugt det som finansieringskilde, og vi synes heller ikke, det skal bruges midlertidigt. Hvis det stod til os, så var loftet aldrig indført. Først når vi er tættere på valget og kender den økonomiske situation, vil vi kunne sige præcist, hvordan vi vil disponere pengene.

- Andre partier vil sikkert angribe os for det, men det er den mest saglige og ansvarlige måde at gribe det an på. Vi har ingen ønsker om, at kontanthjælpsloftet skal bruges til at finansiere bilbeskatningen. Det er regeringens og Dansk Folkepartis valg. Vi har som bekendt ikke været med i de forhandlinger overhovedet. Men som sagt, vi forventer at bakke op om ændringerne af bilafgiften.

Men hvordan kan man bakke op om en aftale, hvis man slet ikke peger på, hvor finansieringen skal komme fra?

- Vi havde finansieret en ændring af bilbeskatningen på en anden måde. Det er der ingen tvivl om. Og vi er modstander af kontanthjælpsloftet i dag, som vi var det i går. Skal vi ændre på kontanthjælpsloftet, så er det den samme situation som hidtil, at det kræver, at vi fremlægger en konkret finansiering til det.

Er det ikke en måde at fedtspille lidt?

- Du drømmer ikke om, hvor mange gange vi har skullet svare på spørgsmål om kontanthjælpsloftet. Det havde været meget nemmere bare at slå ud med armene, men det vælger vi ikke at gøre, for der skal være en sammenhæng, når vi går til valg.

- Vi er på ingen måde forpligtet på kontanthjælpsloftet, hvis vi stemmer for aftalen. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Vi kan bytte den midlertidige finansiering ud med noget andet hvis vi vil, siger Jesper Petersen (S). 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.