En køretur med fodboldstjernen Nicklas Bendtner endte i weekenden med, at en taxachauffør måtte en tur på operationsbordet med en brækket kæbe.
Ny undersøgelse: Forældre plages af dårlig samvittighed
Episoden er en af 46, hvor taxachauffører er blevet overfaldet i perioden fra januar 2017 til september 2018.
Det er vel at mærke kun de hændelser, der har været beskrevet i enten danske medier eller politiets døgnrapporter.
Du kan se hele listen her.
Listen er kommet til via en gennemgang, Avisen.dk selv har foretaget i mediedatabasen Infomedia. Det generelle omfang af vold og trusler mod chaufførerne er nemlig ikke særlig belyst og registreres ikke.
Et af de få konkrete billeder af omfanget stammer fra en rapport fra 2016 lavet af Trafikministeriet. Den viste, at hver femte chauffør havde været udsat for vold.
Dengang var Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxi Råd, som repræsenterer kørselskontorerne, overrasket over problemernes omfang. Siden da er omfanget ikke yderligere belyst, men hun vurderer, at man i 2018 ligger på "nogenlunde samme niveau".
- Der er ikke noget materiale på området, og derfor kender vi ikke omfanget. Eftersom der ikke føres statistik, kender vi kun til det, når vi hører det fra vores medlemmer eller medierne, siger Trine Wollenberg til Avisen.dk.
Bedre krisehåndtering
Arbejdsgruppen bag rapporten, som Trine Wollenberg var en del af, udarbejdede dengang en række tiltag, der kunne fremme sikkerheden for de danske taxachauffører. En del af dette blev indført i den nye taxalov fra 2017. Blandt andet blev uddannelsen i krisehåndtering for chauffører udvidet, så den blev mere omfattende end tidligere.
- Chaufføren er jo den professionelle og har et ansvar for, at konflikter ikke eskalerer. Derfor er det vigtigt, at de har noget viden, der gør, at de kan håndtere aggressive kunder på en god måde. Når det så er sagt, har vi også en forventning om, at kunder opfører sig ordentligt og har respekt for chaufføren, siger Trine Wollenberg.
Hun peger desuden på, at udviklingen med færre kontanter i bilerne kan have en god effekt.
- Vi er desuden meget tilfredse med virkningen af den lovpligtige overvågning i taxaerne. Det er vores indtryk, at den har en dæmpende effekt, fordi folk ved, at de bliver optaget. Samtidig kan kameraet bruges som dokumentation, hvis der er nogle uoverensstemmelser, siger Trine Wollenberg.
Weekend-kunder giver flest problemer
Ifølge Trine Wollenberg er det vigtigt, at chaufførerne er rustet til at håndtere de mange forskellige situationer, de kan komme ud for. Især i nattelivet i weekenderne opstår der hurtigt problemer med fulde og påvirkede passagerer i bilen.
- Det hænger sammen med, at taxachauffører sidder alene i bilen, og at nogle mangler respekt for det arbejde, chaufføren udfører. Samtidig kører man alle grupper af samfundet og kommer derfor til at støde på mange forskellige typer af mennesker, siger Trine Wollenberg.
Samme forklaring lyder fra Uffe Rasmussen, der er formand i Taxachaufførernes Landsklub, der er en del af fagforbundet 3F.
- Du ved jo aldrig, hvem det er, du samler op. Det giver noget usikkerhed. Du kan sige et forkert ord, og så udløser det konflikten. Der skal ikke ret meget til, siger Uffe Rasmussen.
Taxachauffør og formand for Taxaførerne i Danmark, Thomas Wiigh Larsen, fortæller, at vold og trusler fylder rigtig meget - især hos en gruppe kolleger.
- Det fylder en hel del. Især for dem, der kører nathold. Det er dem, der har den største risiko. De kører rundt og samler folk op til fester og på værthuse, og de fleste kunder er påvirket af alkohol eller andre spændende ting. Så natholdene er i en risikozone, og det ligger i baghovedet, siger Thomas Wiigh Larsen.
Kom kunderne i møde
Thomas Wiigh Larsen mener, at det er svært at gardere sig i taxabranchen, hvor chaufførerne ofte ikke kender hverken navn eller noget andet på kunden. Han mener derfor også, at det er godt, at taxachaufførerne får mere uddannelse i konfliktløsning.
- Det er klart, at jo mere erfaren du er, desto bedre bliver du til at håndtere konflikter. Det kunne være godt, hvis man kunne 'rate' kunder og på den måde 'sortliste' kunder, der har været problemer med, siger Thomas Wiigh Larsen.
Han betoner dog også, at chaufførerne har et ansvar for at yde en god service, ikke være negative og køre ordentligt.
Den opfordring lyder også fra Uffe Rasmussen fra Taxachaufførernes Landsklub. Han understreger, at chaufførerne kan komme eventuelle problemer i forkøbet ved blandt andet at have gode sprogfærdigheder og være bedre til at finde vej i de store byer.