De lastbiler, som kører træpiller ud til Anders Jensens virksomhed, vejer op mod 50 ton. Og i mange tilfælde bliver de kørt af østeuropæiske chauffører, som ikke kan køre lastbil, oplever Anders Jensen.
Han ejer Lindahl Biobrændsel på Sydsjælland, og her havde han for to uger siden en meget uheldig oplevelse med en rumænsk chauffør, som kørte for vognmand Kim Phillip, som igennem et polsk datterselskab lejer rumænske chauffører til at køre for Dansk Transport Group.
- Han gasser op og kører ud af laden i fuld fart. Det giver et ordentligt knald, da lastbilen kører ind i toppen af porten, fortæller Anders Jensen.
Han forklarer, at lastbilen var cirka 30 centimeter for høj til at køre ud igennem porten. Det skyldes, at lastbilen hæver sig, når træpillerne bliver læsset af. Når man tænder lastbilen igen, tager det omkring 15 sekunder, før den sænker sig igen.
- Det vidste han åbenbart ikke, han vidste overhovedet ikke, hvad han havde med at gøre. Han manglede de helt basale færdigheder til at køre lastbil, siger Anders Jensen, som selv har lastbilkørekort.
Ifølge Anders Jensen har Dansk Transport Group efterfølgende påtaget sig ansvaret for skaderne og sendt et lokalt tømrerfirma ud for at udbedre dem.
Kim Phillip, som er direktør for Dansk Transport Group, har ikke ønsket at kommentere sagen. Men Avisen.dk har set billeder af den ødelagte lade og lastbilen med Dansk Transport Groups logo på.
"Det er livsfarligt"
Det er ikke første gang, Anders Jensen har oplevet østeuropæiske chauffører, som ikke havde styr på de tonstunge lastbiler.
- Jeg vil sige, at det er mellem 10 og 20 procent af dem, der ikke burde køre på vejene. De kører rundt med 50 ton, de kan slå mennesker ihjel, fordi de ikke aner, hvad de har med at gøre, siger han.
Alle lastbilchauffører skal bestå en prøve hvert femte år. Men Anders Jensen stoler ikke på myndighedskontrollen i Rumænien, Bulgarien, Ukraine og Makedonien, hvor chaufførerne typisk kommer fra.
Derfor mener han, at de danske vognmænd, som henter østeuropæiske chauffører til Danmark, burde teste chaufførernes kørefærdigheder, før de sender dem ud på de danske veje.
- Det er for slapt den måde, det fungerer på nu, hvor de bare bliver sat på en lastbil uden nogen kontrol af, om de kan køre en lastbil, siger han.