Christine: Man bruger ekstremt lang tid foran computeren
Avisen.dk har været på gaden for at spørge danskerne, hvordan de oplever kontakten til det offentlige, efter Digital Post og selvbetjening på nettet er blevet obligatorisk.
Maria Jeppesen
Christine Eidesgaard, klinikassistent: "Det er slet ikke godt, at man skal ordne tingene selv på nettet, for det fungerer ikke. Lige så snart noget går ned på borger.dk, så er der ingen kontakt til kommunen og ingen hjælp. Man bruger jo ekstremt lang tid foran computeren, så kan ikke se, hvordan det skulle være nemmere nu. Jeg synes, det er mere besværligt." Avisen.dk/Maria Jeppesen
Susanne Svendsen Noesgaard, på barsel: "Det er mere besværligt nu. Jeg har svært ved at læse, så for mig ville det være nemmere med personlig kontakt. Jeg skriver heller ikke så godt, så jeg skal bruge lang tid på at skrive mails. Det ville være nemmere, hvis jeg bare kunne snakke i telefon med dem fra kommunen." Avisen.dk/Maria Jeppesen
Camilla Andersen, økonomistuderende: "Jeg synes, det er blevet nemmere med Borger.dk. Jeg gider ikke, at skulle ringe til kommunen, så det er fint for mig at det hele foregår over nettet." Avisen.dk/Maria Jeppesen
Anders Nielsen, bygningskonstruktør: "Digital post er besværlig. Det er nemmere for mig at hente post i postkassen, end at skulle logge ind på computeren for at se min post." Avisen.dk/Maria Jeppesen
Monika Fossing, arbejdsløs kosmetolog: "Det er besværligt med alt det digitale. Og når jeg sender en mail, får jeg først svar flere dage senere. Så ville det være nemmere at kunne ringe eller selv gå ned på kommunen og snakke med dem." Avisen.dk/Maria Jeppesen
Hans Mikkelsen: "Kontakten med det offentlige fungerer fint for mig. Men jeg kan forestille mig, at der er nogle lidt svage personer, der har brug for at tale sig ud af problemerne, i stedet for at klikke sig ud af problemerne." Avisen.dk/Maria Jeppesen