Bilister går amok: Chauffører svines til i arbejdstiden

Vrede gestikulationer og hadefulde tilråb er ikke unormalt i de danske følgebilchaufførers hverdag. Brancheforeninger så gerne, at Færdselsstyrelsen laver en kampagne for at gøre op med danskernes uvidenhed omkring erhvervet
De fleste danskere ved ikke, at følgebilchauffører kan og skal regulere trafikken på lige fod med loven og andre trafiktavler
De fleste danskere ved ikke, at følgebilchauffører kan og skal regulere trafikken på lige fod med loven og andre trafiktavler Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Nogle gange hænder det, at store reservedele som for eksempel vinger til vindmøller, skibsdele eller brosektioner skal transporteres fra A til B. Og da er det følgebilschaufførens opgave at sørge for, at den øvrige trafik tager hensyn til, at der er tung særtransport på vejene.

Problemet er dog, at følgebilchaufførerne oftest bliver mødt af tilråb, trusler og tarvelige konflikter, fordi danskerne ikke ved, at chaufførene kan og skal regulere trafikken. 

Det skriver JydskeVestkysten.

Både 3F i Esbjerg og 3F i Aabenraa fortæller, at chauffører oplever upassende opførsel, når de møder andre billister på landevejene, i rundskørslerne og i byerne.

- De bliver simpelthen svinet til. Der er ikke noget respekt for dem og det arbejde, de udfører, fortæller Esben Lock, der er faglig medarbejder hos 3F Transport i Esbjerg.

Jørgen Christensen, der er brancheformand for 3F Transport i Aabenraa, kan berette om den samme historie. Ifølge ham er chaufførene frustrerede over, at de skal finde sig i fingeren ud af vinduet og hornet i bund.

Chikane bunder i uvidenhed

I Danmark er der lidt over 500 uddannede følgebilchauffører. Alligevel er det de færreste, der ved, hvad en følgebilchauffør kan og må. Blandt andet har mange følgebiler trafiktavler bagpå, der er lige så gyldige som tavlerne i vejsiderne. Det kan tilmed koste både bøde og klip i kørekortet, hvis man ikke overholder reglerne på følgebilens tavler.

Men det skaber kaos og kontroverser på vejene, når andre bilister møder en følgebil uden at vide, hvad chaufføren i bilen er berettiget til at foretage sig i trafikken, fortæller Jørn-Henrik Carstens, der er chefkonsulent i International Transport Danmark (ITD), der fungerer som brancheforening for den danske vejgodstransport. 

- Jeg husker en situation, hvor en følgebilchauffør stod og regulerede trafikken. Han forsøgte at standse en bil. Vedkommende kørte helt op til ham, dyttede, hoppede ud og spurgte, hvad fanden han lavede. Bilisten skældte ham simpelthen ud. Så belærte bilisten ham om, at han godt kendte færdselsloven, og at det kun er politiet og hjemmeværn, der må regulere trafikken, fortæller han.

Brancheforeninger efterlyser kampagne

Både Jørn-Henrik Carstens og Jørgen Christensen mener, at løsningen på problemet er en kampagne fra Færdselsstyrelsen, der skal oplyse danskerne om, hvorfor og hvordan følgebilchaufførene kører på gader og stræder.

I en mail til JydskeVestkysten skriver Jesper Høgh Bach, der er kontorchef ved Færdselsstyrelsen, at styrelsen ikke har planer om at igangsætte en særskilt oplysningskampagne.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.