Fagforening i dyb forargelse: Over tusind snydt for sygedagpenge
Mindst 1000 mennesker og muligvis endnu flere er blevet snydt for sygedagpenge. Borgerne skal selv sørge for at få genoptaget deres sager. Og det er under al kritik, mener 3F.
Borgere, der er snydt for sygedagpenge, skal selv sørge for at få deres sager genoptaget. Det er ikke i orden, mener Fagforeningen 3F.
Borgere, der er snydt for sygedagpenge, skal selv sørge for at få deres sager genoptaget. Det er ikke i orden, mener Fagforeningen 3F. Foto: Brian Bergmann/Scanpix


Over tusind mennesker har mistet måneders eller års sygedagpenge på grund af ulovlig praksis i kommunerne og Ankestyrelsen. Det vurderer Karin Petersen, der er socialpolitisk konsulent i 3F.

I fagforeningen glæder man sig ganske vist over, at Højesteret i går slog fast, at syge borgere nu kan få deres penge tilbage.

Men fagforeningen er også bekymret. Det er nemlig borgerne selv, der skal sørge for at få deres sag genoptaget. Og det er vel og mærke borgere, som har været igennem lange og opslidende sygdomsforløb.

- Det er problematisk, at de her borgere, som blev frataget hjælp, de var berettiget, nu skal slås med at få sagerne genoptaget. Det er vel ikke det, vi karakteriserer ved et velfærdssamfund, siger Karin Petersen til Avisen.dk.

Advokat Malou Ehmer fra Ehmer Pramming Advokater, der førte sagen i Højesteret, er ligesom 3F glad for afgørelsen. Advokaten er ikke i tvivl om, at det kommer til at få betydning for rigtig mange mennesker:

- Med Højesteretsdommen vidste vi godt, at vi havde været med til at skrive forvaltningsretlig historie. Selvom reaktionen fra Ankestyrelsens side har ladet vente på sig, har vi egentlig ikke været i tvivl om, at Ankestyrelsen nødvendigvis måtte nå til det resultat, at tusindvis af borgere skulle have genoptaget deres sager, siger hun.

Borgerne må selv henvende sig

På baggrund af Højesteretsdommen skal Ankestyrelsen og kommunerne i gang med at gennemgå en lang række sager. Men det er borgeren selv, som skal henvende sig til den myndighed, der har afgjort sagen. Det oplyser Ankestyrelsen på sin hjemmeside.

Ankestyrelsen har nemlig ikke mulighed for selv at finde alle de relevante sager, lyder begrundelsen.

En del borgere har været klemt i systemet, fordi de ikke har fået den hjælp, de lovmæssigt har haft ret til, fortæller Karin Petersen. Af den grund bør både kommunerne og Ankestyrelsen sikre, at borgerne automatisk får deres penge tilbage, mener man i 3F.

- Vi har at gøre med kommuner, der har gjort noget ulovligt. Derfor burde kommunerne selv sætte sig ned og kigge alle bunkerne igennem, siger Karin Petersen.

"Kommunerne må tage sin del af slæbet"

Også advokat Malou Ehmer er utryg ved, at kommunerne ikke er forpligtet til selv at kontakte de berørte borgere.

Hun kalder det 'alvorligt,' at kommunerne ikke mener, det er deres bord at finde ud af, hvilke borgere det drejer sig om.

- Det er klart, det vil være en administrativ byrde. Men kommunerne har jo allerede én gang haft fat i sagerne – det havde de jo dengang, de skulle rette op på hele miseren omkring de ugyldige afgørelser, og hvor de skulle træffe nye gyldige afgørelser i borgernes sager, siger hun.

Derfor mener Malou Ehmer også, det er yderst kritisabelt, hvis kommunerne ikke selv identificerer og genoptager sagerne.

Besværligt at kontakte alle

Kommunernes Landsorganisation (KL) oplyser, at man er i dialog med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om, hvordan kommunerne skal forholde sig til konsekvenserne af Højesterets dom og Ankestyrelsens principafgørelse.

Avisen.dk har fredag ikke kunne få en kommentar fra Ankestyrelsen om, hvorfor man ikke kan rette henvendelse til de berørte borgere. Styrelsen vil først kommentere sagen mandag.

Men i Ankestyrelsens principafgørelse 75-15 om sygedagpenge fremgår det, at det vil være en for stor administrativ byrde at identificere alle sager.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.