Af Morten Olsen, mool@avisen.dk
Dieselbiler er populære, for de kører langt på literen. Men det gør de ikke, hvis man putter det forkerte brændstof på, og det gør folk i stadig stigende grad. Det siger Jørgen Jørgensen, der er afdelingsleder i teknisk service hos FDM.
»Der er en stigende tendens til fejltankninger, som vi ikke har set tidligere. Det hænger uden tvivl sammen med det stigende antal dieselbiler,« forklarer han.
Flere dieselbiler
I foråret ændrede Folketinget afgiften på dieselbiler, og det har betydet, at cirka 40 procent af de nye danske familiebiler, der bliver solgt, kører på diesel, hvor det før kun var cirka 25 procent. Og det kan være svært at vænne sig til, fortæller Jørgen Jørgensen.
»Jeg tror, at det er gammel vane. Mange familier har måske to biler, og hvor det tidligere var to benzinbiler, så er den ene af dem nu en dieselbil. Så jeg tror simpelthen, at det er svært at huske, hvornår man kører i det ene, og hvornår man kører det andet,« forklarer Jørgen Jørgensen. Ifølge ham er en anden årsag til fejltankninger, at man hurtig kan tage fejl af pumpen i farten.
»I dag har man jo diesel og benzin på de samme standere, hvor diesel tidligere var noget, der stod i en fedtet afkrog af tankstationen, og var til lastbiler og varevogne,« siger Jørgen Jørgensen.
Hvis du skal putte det forkerte brændstof på din bil, så er det billigst at putte diesel på en benzinbil. Det koster ifølge Jørgen Jørgensen i omegnen af 2.000. kroner, mens det kan løbe op i omkring 30.000 at få repareret bilen, hvis man putter benzin i en dieseltank. Men Jørgen Jørgensen er før stødt på en fiks anordning, der måske kan mindske de mange fejltankninger.
»Jeg kan huske, at det på et tidspunkt var sådan, at der var en stemme, der sagde: »Du tanker diesel«, når man tog en dieselpistol,« forklarer Jørgen Jørgensen.