Vor læser Peter W. vil gerne have ny bil. Men som klimabevidst borger går han også op i, om det nu kan betale sig bare sådan at udskifte den gamle uden videre.
»Går der ikke også noget CO2 til at producere en ny bil? Skal man kun regne på CO2-besparelsen (ved at købe en mere miljøvenlig bil, red.) og helt lade være med at tænke på den udledning, der er forbundet med at producere et nyt produkt,« spørger han.
Nyhedsavisens CO2-ugle snupper straks motorvejen ud til sin klimaallierede, miljøingeniør Jacob Sørensen fra Informationscenter for Miljø & Sundhed.
Han begynder med at afsløre, hvor stor en del af en bils klimapåvirkning, som stammer fra selve produktionen.
Levetiden er afgørende
Ifølge en analyse, som franske Renault har lavet, udgør selve produktionen af bilen 17 procent af dens samlede klimabelastning, 10 procent går til fremstilling af brændstof, 71 procent skyldes afbrænding af benzin eller diesel under kørsel, og de sidste to procent bliver brugt, når man skal skaffe bilen af vejen igen.
Og så skal lommeregneren frem, hvis vor læser Peter W. skal kunne bruge tallene til noget. For det er bilens forventede levetid – det vil sige, hvor mange kilometer du forventer at køre i den – som betyder noget for, om det kan betale sig for klimaet at skifte sin bil ud med en, der kører længere på literen
Jacob Sørensen forklarer: »Hvis din bil har kørt 150.000 kilometer (det er gennemsnittet for en benzinbil, red.), skal den nye kunne køre mindst 20 procent længere per liter, før det kan betale sig at udskifte den. Hvis den kun har kørt 75.000 kilometer, skal den nye kunne køre 40 procent længere per liter, før det kan betale sig at skifte.«
En fransk benzinbil kører i gennemsnit 150.000 km i løbet af livet. En dieselbil kører 200.000 km.
Hvornår kan det betale sig at skifte bil?
Så meget længere skal din nye benzinbil i gennemsnit køre på literen, før det kan betale sig for klimaet, at du skifter bil:
10 procent længere på literen: så skal du have kørt 300.000 km.
20 procent længere: 150.000 km.
30 procent længere: 100.000 km.
40 procent længere: 75.000 km.
50 procent længere: 60.000 km.
Kilde: Informationscenter for Miljø & Sundhed