Skånetrafiken foreslås at overtage togdriften Malmø-København

Trafikken over Øresund til Københavns Hovedbanegård og Østerport kan blive overtaget af Skånetrafiken fra december 2021.
Trafikken over Øresund til Københavns Hovedbanegård og Østerport kan blive overtaget af Skånetrafiken fra december 2021. Foto: René Strandbygaard/dsb/Free

Transportministeriet og svenske Skånetrafiken foreslår, at Skånetrafiken overtager togdriften mellem Malmø og København fra 2021.

Det skriver Skånetrafiken i en pressemeddelelse. Dermed bekræftes medieforlydender fra tidligere mandag aften.

Ifølge pressemeddelelsen lægges der i et fælles forslag mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Region Skåne og Skånetrafiken op til, at sidstnævnte skal stå for togdriften mellem Malmø C, København og Østerport.

- Transportministeriet i Danmark og Skånetrafiken har samarbejdet om et forslag til en ny aftale om en forenklet og udvidet trafik mellem landene, som indebærer, at Region Skåne overtager ansvaret for trafikken til København H/Østerport fra december 2021.

- Skånetrafikken overtager også det praktiske ansvar for vedligeholdelse, kundehåndtering og trafikudbud, skriver Skånetrafiken i en pressemeddelelse.

Forslaget vil blive del af kommende politiske forhandlinger af trafik- og vedligeholdelse af Øresundstrafikken på den svenske side. Det fremgår også, at fordelingen af det økonomiske ansvar for trafikken bliver fastholdt.

- Vi ser, at vi med udvidet samarbejde kan opnå samarbejds- og effektiviseringsgevinster for vores rejsende, hvilket blandt andet vil give bedre trafikinformation.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

- Det åbner også op for, at vi kan samle al vedligeholdelse hos én operatør, siger Stefan Svalö, formand for Kollektivtrafiknämnden, et udvalg med ansvaret for kollektiv trafik i Skåne.

DSB's regnskab for 2016 viser ikke, hvor mange passagerer, der var på DSB Øresund, da tallene er lagt ind i statistikken for hele Sjælland. I 2015 var tallet 28.016.000 rejser på strækningen.

Talsmand for pendlerne på ruten, Michael Randropp, ser frem til forbedringerne:

- Det er en god dag for pendlerne på strækningen. Skånetrafiken vil køre oftere, har nye tog og har investeret i deres eget værksted, så de kan lave reparationer og vedligehold.

- Som det er nu, er der mange forsinkelser, og operatørerne skyder skylden på hinanden. Med én operatør vil det være blive lettere at holde nogen ansvarlige.

- Så en god dag for os rejsende, men en dårlig dag for DSB, der mister millioner af rejsende, siger Michael Randropp.

DSB's pressechef har ingen kommentarer til nyheden, men henviser til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, da der er tale om politiske forhandlinger.

Det er mandag aften ikke lykkedes Ritzau at få en reaktion fra Transportministeriet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.