100 DSB-ansatte får mandag at vide, at de skal se sig om efter et andet arbejde.
Det sker i forbindelse med en større fyringsrunde, som blev bebudet af ledelsen i starten af januar. Af de 100 DSB-ansatte skal omkring 55 HK’ere afskediges.
HK Trafik & Jernbane har etableret to caféer, hvor de fyrede HK-ansatte kan få tilbudt støtte, hjælp og support til den kommende jobsøgning.
- Vi stiller to ’caféer’ til rådighed i dag i Telegade (København, red.) og på Hovedbanegården, hvor de fyrede medarbejdere kan komme ind og få råd, og her vil HK-tillidsfolk være klar til at være bisiddere ved fyringssamtaler, siger Dennis A. Jørgensen, formand for HK Trafik & Jernbane, til Avisen.dk.
Flere akademikere, færre HK'ere
Ifølge DSB er faldende indtægter og behov for effektivisering grunden til, at der skal fyres ansatte. Foruden HK’erne vil også akademikere, jernbanearbejdere og andre forskellige kontraktansatte blive prikket på skulderen.
HK Trafik & Jernbane har siden 2013, hvor den seneste store fyringsrunde fandt sted, holdt øje med medarbejderudviklingen hos de danske statsbaner for at forhindre en gentagelse af fyringsrunden for fem år siden.
Dennis A. Jørgensen fortæller, at ledelsen i 2013 garanterede, at ansættelserne skulle holdes i stramme tøjler for at undgå nye massefyringer. Men den garanti har DSB-ledelsen ikke holdt, lyder kritikken.
- Vi synes, det er urimeligt og unfair, at vores medlemmer igen skal stå for skud. I en årrække har vi oplevet, at der er blevet ansat 16 procent flere akademikere og djøf'ere i DSB, mens der samtidig er blevet 14 procent færre HK’ere siden 2013, siger Dennis A. Jørgensen og fortsætter:
- Vi har oplevet, at antallet af underdirektører er steget, hvor folk, der har chefstillinger, pludselig er blevet gjort til underdirektører, og de skal selvfølgelig have mere i løn, siger han.
HK: Flere har valgt frivillig fratrædelse
Ifølge HK-formanden har 12 af de fyringstruede HK-ansatte taget imod en frivillig fratrædelse.
DSB ønsker ikke at svare på kritikken fra HK Trafik & Jernbane, mens fyringerne er i gang, men da fyringsrunden blev meldt ud i starten af januar, sagde DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen, følgende i en pressemeddelelse:
- Vi har de senere år haft fokus på at reducere omkostninger blandt andet med besparelser på betjent billetsalg, lukning af urentable kiosker og optimering af driften. Med de udfordringer DSB står overfor, er vi også nødt til at have en mere effektiv administration med færre medarbejdere.