Væg den sunde fastfood
Burgeren kan være et mindre fedt og salt alternativ til pizzaen. Men så skal du droppe pomfritterne ved siden af. (Arkivfoto) (Foto: Eric Gaillard/Reuters)
Tænk over tilberedningen. På den måde kan du få et mindre fedt og energitæt måltid.

Arbejdet trak lidt ud, der er kø på vejen hjem, og ungerne skal hentes inden institutionen lukker.

Midt i det daglige virvar skal der også lige stå mad klar på bordet klokken seks til de sultne munde.

Og så kan det være let at forfalde til letkøbt fastfood for at få enderne til at mødes. Her får du eksperternes tips til at træffe et sundere valg, når der skal hurtig mad på bordet.

– Generelt er fastfood ikke noget, man bør spise ofte. Men der er ikke noget i vejen for at spise det indimellem, siger Trine Grønlund, som er ernæringsrådgiver i Fødevarestyrelsen.

- Man kan gå efter noget, hvor man selv kan være med til at bestemme, hvad der skal i. For eksempel salatbarer, hvor man kan vælge grovere typer salat, kål og broccoli.

Hvis det ikke lige er salater, der står øverst på fastfoodlisten, kan du også tilpasse nogle af de mere fedtede klassikere.

Vælg groft brød frem for det kridhvide. Og undgå de panerede og friturestegte retter. Sådan lyder rådet fra Camilla Udsen, som er seniorrådgiver i fødevarepolitik hos Forbrugerrådet Tænk.

– Det er godt at gå efter noget med grøntsager i, fuldkorn og fisk. Og gerne mad, der ikke er så forarbejdet, siger Camilla Udsen og tilføjer:

– Undgå de meget salte og friturestegte ting.

Dressing og ost giver kalorier

Det er svært at fremhæve nogle køkkener som mere sunde frem for andre, siger Trine Grønlund. Det handler mere om, hvordan maden tilberedes, og om det søbes ind i fede sager som dressing og ost.

- Friturestegt mad er typisk meget energitæt og indeholder på måltidsniveau ikke så mange grøntsager andet end de fine grøntsager som iceberg, tomat agurk som ikke er særligt fiberholdige, forklarer hun.

DTU Fødevarestyrelsen har tidligere undersøgt næringsindholdet i en række forskellige typer af fastfood - kategoriseret som gademad, der spises uden kniv og gaffel.

- Undersøgelsen viser, at pizza har det højeste energiindhold per portion, og at pizza ofte udgør et måltid, skriver DTU Fødevarestyrelsen og videre:

- Også dürümruller, pølsemiks og kebabmix har et højt energiindhold, i modsætning til frokostsandwich, pitasandwich og burger. Saltindholdet i prøverne er forholdsvis højt.

/ritzau fokus/

Af Anna Raabæk, Ritzau FOKUS
via Listen To News