Mekanikerne reparerer ikke flyene, bagagefolkene lader kufferterne stå og de butiksansatte nægter at lade Ryanairs kunder handle.
Sådan kan situationen blive i Billund Lufthavnen fra midten af juni, med mindre det irske lavprisselskab giver efter for et krav fra Flyvebranchens Personale Union (FPU) og tegner danske overenskomster for piloter og kabineansatte.
I dag mødtes FPU med tillidsrepræsentanterne for Billund Lufthavns ansatte fra Dansk Metal, 3F, FOA, Serviceforbundet og HK. Hos sidstnævnte melder næstformand Mai-Brit Hoff Kjeldsen sig klar til sympatikonflikt, hvis det bliver besluttet på et kommende møde i LO-regi.
- Vi er klar til at sympatikonflikte. For det er vigtig sag for den model, man har valgt for det danske arbejdsmarkedet, hvor man regulerer løn og vilkår mellem arbejdsgivere og fagforeninger. Hvis vi ikke holder fast er vi på en deroute, siger hun til Newspaq.
Sagen drejer sig om, at de flyvende ansatte i Ryanair har irske kontrakter, selvom selskabet har etableret en base i Billund, fortæller redaktør på luftfartssitet Check-In.dk, Ole Kirchert Christensen.
- De er ansat under irsk lovgivning, men da Ryanair har to fly udstationeret i Billund, som altså overnatter der, mener FPU, at de medarbejdere, der bor i Billund, også skal have danske overenskomster, siger han til Newspaq.