Det skandinaviske flyselskab SAS har i årevis arbejdet stenhårdt med omkostningerne. Og de er blevet markant lavere. Men bare ikke nok i en verden med lavprisselskaber og hård konkurrence.
Derfor fortsætter jagten på besparelser, skriver selskabets direktør Richard Gustafson i det kvartalsregnskab, der er offentliggjort onsdag. Det viste et minus på 556 millioner svenske kroner.
- SAS leverer faktisk en ret markant og stærk udviklingen i deres enhedsomkostninger. Men det står bare ikke mål med det pres, der er på billetpriserne.
- Det er hård kost at være skandinavisk flyselskab i øjeblikket, og det mærker SAS, siger SAS-analytiker ved Sydbank, Jacob Pedersen efter regnskabet.
Ser man bort fra udgifter til brændstof har SAS mindsket sine udgifter per fløjet sædekilometer med små seks procent i forhold til sidste vinter. Det er dog fortsat ikke nok.
Administrerende direktør Richard Gustafson skriver i regnskabet, at man har fundet hundredvis af nye steder, man kan spare.
- Der bliver tale om betydeligt større tal. Men præcis hvor meget og hvilket omfang det får, må vi vente med at fortælle, indtil planen er klar.
- Men det er nødvendigt, at de besparelser, vi har lovet markedet på 1,5 milliarder svenske kroner frem mod 2019, forhøjes, og det arbejde er vi gået i gang med, siger administrerende direktør i SAS Rickard Gustafson til Ritzau Finans.
Det er Jacob Pedersen fra Sydbank helt enig i.
- Det er den rigtige medicin at finde flere besparelser, for der er behov for dem.
- SAS får flere passagerer og burde kunne tjene flere penge. Men det er bare ikke det, vi ser. Så SAS er nødt til at tilpasse sig yderligere, siger Jacob Pedersen.
SAS fløj over 500.000 flere passagerer i sit regnskabsårs første kvartal end i samme periode sidste år.
/ritzau/