Hvis man låner fra kunsten, så skal man lige huske at spørge først. Også selvom man er statsminister.
Det mener Peter A.G, forsanger i bandet Gnags.
Sloganet for Socialdemokraternes nye kampagne 'Det Danmark du kender' lægger sig nemlig så tæt op af titlen på et Gnags-nummer, at det kunne se ud som om, S havde kigget over skulderen.
Gnags' sang hedder 'Det Danmark jeg kender.'
- De ku da godt have rakt en hånd ud og snakket med os, inden de startede kampagnen, skriver Peter A.G på sin Facebookside.
LÆS OGSÅ: Dronningen af S: Helle Thorning i ny hovedrolle
Man skal være det, man siger
Ifølge Socialdemokraterne er kampagnen den største siden 2011. Helle Thorning-Schmidt har hovedrollen i en video, hvor hun blandt andet siger, at hun vil bevare det Danmark, danskerne kender og ikke eksperimentere med velfærden.
Peter A.G opfordrer til, at man husker at efterleve parolerne.
- Og så til slut til politikerne. Når I låner fra kunsten så husk, at i kunsten gælder kun et: At man skal være det, man siger, skriver sangeren.
DF: Vælg originalen
Også DF anklager S for at lade sig inspirere stærkt af partiets politiske program.
I punkt 15 under Familie- og forbrugerpolitik skriver DF: 'Det Danmark, vi kender og holder af, er bygget på familier.'
Det er den passage, udenrigsordfører Søren Espersen henviser til, når han anklager S for at kopiere. Til TV2 News siger Espersen:
- Det glæder mig, at andre har kunnet finde inspiration i vores partiprogram. Men jeg vil så sige, at hvis folk skal vælge imellem det parti, der siger, at vi gerne vil tilbage til det Danmark fra dengang, der var orden i sagerne, så tror jeg egentlig, at man vil holde sig til det originale parti i stedet for at vælge et kopipræparat.
LÆS OGSÅ: Qvortrup: Thorning har kickstartet præsidentvalg